© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הצעת חוק חדשה לחייב מונופולים לפרסם דוחות כספיים

ב-11.5.2022 עברה בקריאה טרומית בכנסת הצעה לתיקון חוק החברות כך שחברות העונות על הגדרת "בעל מונופולין" לפי חוק התחרות הכלכלית יחויבו לפרסם את דוחותיהן הכספיים לציבור.

 

על ההצעה עדיין לצלוח שלוש קריאות, לרבות דיון בוועדה הפרלמנטרית הרלוונטית, לצורך אישורה כתיקון לחוק.

 

החידוש הדרמטי בהצעה הוא שמרגע אישורה, מונופולים – גם אם אינם מוכרזים – יהיו חייבים לפרסם לציבור את דוחותיהם הכספיים, גם אם אינם חברות מדווחות.

 

בדברי ההסבר להצעה צוין, כי הרקע לה הוא ההתייקרויות במשק, והריכוזיות וריבוי המונופולים המאפיינים את המשק הישראלי. על פי המציעים, פרסום דוחות כספיים של כלל המונופולים יאפשר לציבור ולתקשורת לבקר את התנהלותם הפיננסית ואת התנהגותם העסקית, ויקשה על קיום התנהלות הפוגעת באינטרס הצרכני והציבורי.

 

מוקד הצעת החוק

 

"בעל מונופולין" מוגדר, בסעיף 26 לחוק התחרות, כמי שמחזיק באחד או יותר משני אלה:

 

  1. יותר מ- 50% מהאספקה או רכישה של מוצרים או שירותים בשוק כלשהו (לרבות בשוק גיאוגרפי אזורי).
  2. "כוח שוק משמעותי" בשוק כלשהו. מונח זה פורש בידי הממונה על התחרות כ"יכולת לקבוע תנאי אספקה הנחותים משמעותית מאלה שהיו נקבעים בשוק תחרותי".

 

אמנם, לממונה יש סמכות להכריז על אדם כ"בעל מונופולין", אולם הגדרת אדם כ"בעל מונופולין" אינה תלויה בהכרזה כזו, כלומר, החובות החלות על מונופול חלות גם על עסק שלא הוגדר על ידי הממונה ככזה, אלא שהוא מונופול בפועל.

 

משמעות הצעת החוק, אם תתקבל בתצורתה הנוכחית, היא הטלת חובה על כל מי שעונה על הגדרת "בעל מונופולין", בין אם הוכרז ככזה ובין אם לאו, לפרסם את דוחותיו הכספיים לציבור. התיקון המוצע יחייב חברות לבחון באופן עצמאי אם הן בעלות מונופולין, על מנת להחליט אם חלה עליהן החובה לפרסם את דוחותיהן.

 

בעוד שמצד אחד כלל לא ברורה היכולת לפקח על פעילותו של מונופול דרך הדוחות הכספיים שלו (ולכן לא ברור כיצד פרסום הדוחות הפוגע בזכויות החברה ישרת באמת את אינטרס הציבור), מן הצד השני יטיל התיקון המוצע נטל כבד על תאגידים רבים הפועלים במשק, שמעתה יצטרכו להקדיש משאבים רבים לבדיקה פנימית של התאמתם להגדרת בעל מונופול. אי עמידה בחובת הפרסום (כמו בחובות אחרות המוטלות על מונופולים), משמעה חשיפת התאגיד, וייתכן שאף נושאי משרה בו, לעונשים פליליים או מינהליים. הפרת החובה אף עלולה לגרור אחריות במישור האזרחי, לרבות במסגרת הליכי תובענה ייצוגית.

 

קשיים אחרים העולים מהצעת החוק הם, למשל, חשיפה של נתונים פנימיים מסחריים של חברות לכל מתחריהן והעובדה שחברות מסוימות עונות על הגדרת "בעל מונופולין" בתחום אחד של פעילותן, אולם פרסום הדוחות יגרום לחשיפת מידע פנימי שלהן גם בתחומים אחרים. 

 

***

 

מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

תגיות: בעל מונופולין | דו"חות כספיים