© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חוק המזון: הממונה על התחרות נוקטת לראשונה בהליך אכיפה רוחבי נגד ספקי מזון גדולים

בחודש מאי הודיעה הממונה על התחרות על הטלת עיצומים כספיים, בסך של מעל 23 מיליון שקלים, על שבעה ספקי מזון גדולים, בשל הפרות לכאורה של חוק קידום התחרות בענף המזון, הידוע בשם חוק המזון. העיצומים יוטלו במסגרת הסכמות שהושגו בין הממונה לבין ספקי המזון – שטראוס, תנובה, אסם, יוניליוור, ש. שסטוביץ, ליימן שליסל ואנג'ל. ההסכמות פורסמו להערות הציבור למשך 30 יום.

 

חוק המזון

 

חוק המזון נחקק בעקבות המחאה החברתית שפרצה בשנת 2011 נגד יוקר המחיה. מטרת החוק היא להגביר את התחרותיות בענף המזון ובתחום מוצרי הצריכה ולהפחית את המחירים לצרכן. בין היתר, חוק המזון אוסר על הסדרים מסחריים שונים בין ספקי מזון לבין קמעונאים, שעלולים לחסום תחרות מצד ספקים או קמעונאים קטנים. קיומם של איסורים אלה אינו תלוי במידת השפעתם בפועל על התחרות.

 

בתחילת 2022 פתחה הממונה לראשונה בבדיקה רוחבית של ההסכמות בין ספקי המזון הגדולים לבין קמעונאי המזון הגדולים, בדגש על התנהגות הספקים הגדולים. על פי הודעת הממונה, הבדיקה זיהתה ראיות המעלות חשש להפרת חוק המזון מצד הספקים. בין ההפרות שנמצאו:

 

  • התערבות או המלצה של ספק בסידור מצרכים בחנות של הקמעונאי – בין היתר, בקשה או הנחיה להציג מוצרים בקדמת החנות או בסמוך לקופה והמלצה או הנחיה בנוגע לאופן סידור מוצרים באמצעי תצוגה שונים.
  • התערבות או המלצה של הספק בנוגע למחיר שגובה הקמעונאי מן הצרכן על מוצריו.
  • התערבות או המלצה של הספק בנוגע להגדלת שטח המכירה שיקדיש הקמעונאי למוצרי הספק, ובנוגע למיקום הצגתם.
  • העברת תשלומים מהספק לקמעונאי בניגוד לאיסורי חוק המזון – למשל, העברת תשלומים חודשיים או "מעטפת חג" מהספק לקמעונאי שלא במסגרת המותרת של מתן הנחה ליחידת מוצר, העברת תשלומים בגין פתיחת סניפים, מתן אמצעי תצוגה ומקררים מהספק לקמעונאי ללא תמורה.

 

על פי הודעת הממונה, לאחר הצגת החששות להפרות חוק המזון בפני הספקים ושמיעת טענותיהם, הגיעו מרבית הספקים להסכמות עם הממונה חלף ניהול הליכי אכיפה עתירי משאבים. במסגרת ההסכמות התחייבו הספקים לשלם לאוצר המדינה קנסות בסכומים שנעים בין 571 אלף שקלים ל-8.19 מיליון שקלים לכל ספק, ובסך מצטבר של למעלה מ-23 מיליון שקלים. זאת, ללא הודאה של הספקים בהפרת החוק. מהודעת הממונה עולה כי הבדיקה נמשכת ביחס למספר ספקים גדולים נוספים וכי הליכי אכיפה יינקטו כנגד אלה שלא הגיעו להסכמות. יש להניח כי הממונה עתידה לפעול באופן דומה גם נגד קמעונאים גדולים שיימצא שהפרו את חוק המזון.

 

אכיפת חוק המזון – חלק מהמאבק ביוקר המחיה

 

ניהול הבדיקה הרוחבית של כלל ההסדרים בין הספקים הגדולים לקמעונאים הגדולים, וההחמרה המשמעותית בסכומי העיצומים בהשוואה לעיצומים שהוטלו בעבר, מעידים על מתן עדיפות גבוהה מצד הממונה לאכיפת חוק המזון, כחלק מהמאבק ביוקר המחיה בישראל.

 

מדובר במהלך אחד מני כמה, המצויים בקנה, במטרה לנסות ולהתמודד עם יוקר המחיה בישראל. צעדים נוספים בהקשר זה כוללים, בין היתר:

  • הצעת חוק לתיקון חוק המזון, כך שיחול גם על ענף מוצרי הצריכה והדראגסטורים (לרבות טואלטיקה, תרופות ומוצרים לתינוקות).
  • פניה של המפקח על המחירים במשרד הכלכלה ל-15 ספקי מזון ומוצרי צריכה גדולים (חלקם חברות פרטיות) בדרישה לקבל נתונים על עלויות הייצור והרווחיות שלהם. בין החברות שאליהן נשלחה הדרישה: דיפלומט, יוניליוור, אסם, ש. שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי וויסוצקי.
  • חקיקה, במסגרת חוק ההסדרים, של תוכנית להגברת התחרותיות בענף המזון והטואלטיקה. התוכנית כוללת, בין היתר, איסור על מיזוגים בין ספקים גדולים ובינוניים וכן איסור על סוגים מסויימים של הסדרי הנחות בין ספקים לקמעונאים.

 

יש להניח שהניסיונות להילחם ביוקר המחיה יימשכו גם בעתיד הקרוב, ויביאו ליוזמות חקיקה חדשות ולפעולות אכיפה נוספות.

 

אנו אף מניחים כי בעתיד הקרוב נחזה במאמצים משמעותיים מצד הממונה בניסיון לאתר הפרות חוק מצד שחקנים בתחום המזון ומוצרי הצריכה, וכי המגמה מצד הממונה הנוכחית להתנגד למיזוגים בענפים אלה, או לכל הפחות להקשות עליהם משמעותית, תתחזק.

 

***

 

מחלקת תחרות והגבלים עסקיים בברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בייעוץ וטיפול בסוגיות העולות מחוק המזון, ובסוגיות נוספות.

 

עו"ד גל רוזנט הוא ראש מחלקת תחרות והגבלים עסקיים בברנע ג'פה לנדה.

 

עו"ד אירית ברודסקי היא שותפה במחלקה.

תגיות: חוק המזון | חוק התחרות הכלכלית