© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

יבואן שיפריע ליבוא מקביל ייקנס בסכום של עד 111 מיליון ₪

התיקון לחוק התחרות הכלכלית אושר באחרונה ונוספו לו הוראות האוסרות על יבואן ישיר לפגוע ביבוא מקביל ובייבוא אישי, ומאפשרות הטלת קנסות כבדים על מי שיפר הוראות אלה.

 

הקליקו כאן לקריאה על גרסתו הראשונה של התיקון, שייכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים.

 

עיקרי התיקון: הגבלת יבואן ישיר מפגיעה ביבוא מקביל

 

התיקון מטיל איסורים שונים על יבואן ישיר (שהוא מי שמייבא או מפיץ בישראל טובין בהתאם להסדר עם היצרן בחו"ל, או מי שמייצר טובין בישראל מכוח הסדר עם אדם בחו"ל), בלא קשר למעמדו בשוק הרלוונטי. כלומר, האיסורים יחולו גם על יבואן ישיר של מוצר כלשהו, המחזיק בנתח שוק מזערי או שאינו מחזיק בכוח שוק.

 

בין היתר יוטלו על יבואן ישיר איסורים אלה:

 

  • איסור לעשות מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע "יבוא אישי" (שהוא, הלכה למעשה, יבוא של מוצר על ידי הצרכן הסופי) או "יבוא מקביל" (שהוא יבוא לישראל שאינו יבוא אישי, בידי מי שאינו יבואן ישיר), באופן העלול לפגוע בתחרות בענף.
  • איסור לעשות מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי (וזאת ללא קשר לתוצאה האפשרית, או לתוצאה בפועל, של המעשה, ואף אם לא גרם לפגיעה כלשהי).
  • איסור לעשות מעשה שעלול למנוע או להפחית את התחרות מצד יבוא מקביל או יבוא אישי, ואינו נחוץ למימוש עיקרו של יבוא הטובין על-ידי כיבואן ישיר, גם אם תכליתו לגיטימית והוא לא נועד לפגוע בתחרות.

 

אותו "מעשה" שאסור ליבואן הישיר לעשותו מוגדר בצורה רחבה מאוד. ההגדרה כוללת:

  1. התקשרות של היבואן הישיר בהסדר, כהגדרתו בחוק התחרות.
  2. התניה או דרישה של תנאים מסחריים.
  3. שינוי תנאים מסחריים באופן מוסכם או באופן חד צדדי.
  4. התערבות אצל קמעונאי בעניין סימון שונה או אופן הצגה שונה של טובין שיובאו ביבוא מקביל לעומת טובין שיובאו על ידי יבואן ישיר.
  5. סירוב לספק נכס או שירות.
  6. דיווח על טובין שמקורם ביבוא מקביל באופן המאפשר מעקב אחר שרשרת האספקה (כולה או חלקה) של אותם טובין.
  7. שינוי במאפיינים או בתכונות של טובין.

 

בדברי ההסבר להצעת החוק הובהר כי פניה מצד היבואן הישיר לרגולטורים השונים, שאינה פניית סרק, לא תיחשב מעשה לעניין האיסורים המוטלים במסגרת התיקון לחוק.

 

ענישה פוטנציאלית בגין הפרת ההוראות החדשות

 

הפרת ההוראות החדשות אמנם אינה חושפת את היבואן הישיר לעונשים פליליים, אולם הוא בהחלט חשוף לעיצומים מינהליים בסכומים עצומים.

 

כך, אם המפר הוא תאגיד שמחזור מכירותיו עולה על 10 מיליון ש"ח, הוא יהיה חשוף לעיצום כספי בסכום של עד 8% ממחזור המכירות, עד לתקרה של כ-111 מיליון ש"ח.

 

אדם שאינו תאגיד יהיה חשוף לעיצום כספי של עד כ-1.1 מיליון ש"ח.

 

משמעויות והשלכות

 

התיקון משתלב במאמצי הממשלה להילחם ביוקר המחיה באמצעות הגברת התחרות במקטע היבוא. עם זאת, מדובר בהטלת מגבלות משמעותיות על כל יבואן ישיר באשר הוא, ללא תלות במעמדו בשוק הרלוונטי ובהיקף המוצרים שהוא מייבא. קיים אפוא חשש כי ייעשה שימוש בתיקון כנגד יבואנים ישירים, גם אם להתנהגותם אין כל השפעה על התחרות בשוק.

 

בנוסף, התיקון מפקח גם על מטרת התנהגותו של היבואן הישיר, והוא עלול להיות חשוף לצעדי אכיפה אף אם בפועל אין חשש לפגיעה כלשהי בתחרות כתוצאה מהתנהגותו.

 

התיקון שעבר מטיל איסורים על היבואן הישיר עצמו ולא על החוליות האחרות בשרשרת האספקה (כדוגמת היצרן בחו"ל או הקמעונאי בישראל). עם זאת, לאיסורים אלו צפויות להיות השלכות על התקשרויות מסחריות בין היבואן הישיר לבין גורמים אחרים אלה, והוא עשוי להגביל פעולות והסכמות שקודם לו היו שגורות בהתקשרויות אלה.

 

למשל, התיקון עשוי למנוע הגבלה על יכולתו של הקמעונאי לרכוש מוצרים מכל מקור שהוא, או למנוע חיוב של היצרן הזר לחסום יבוא מקביל לישראל. דוגמה נוספת היא האיסור המוטל (בנסיבות מסוימות) על היבואן הישיר לדווח ליצרן הזר על סחורה שמקורה ביבוא מקביל.

 

יבואנים ישירים יהיו חייבים כעת לבחון את חוקיות מעשיהם באופן שוטף, ולוודא כי התנהגויות בהן הם נוקטים כיום, קודם לתיקון, תואמות את הוראותיו החדשות של התיקון.

 

***

 

מחלקת תחרות והגבלים עסקיים במשרד ברנע ג'פה לנדה עומדת לשירותכם בכל הקשור להיערכות חוזית ואחרת לתיקון זה, ובסוגיות אחרות בתחום. ניתן לפנות אל עורכי הדין גל רוזנט, אירית ברודסקי ורן כרמי לשאלות ולפרטים נוספים.

תגיות: חוק התחרות הכלכלית | ייבוא מקביל