© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

לראשונה בישראל רשות התחרות אוכפת את האיסור על תמחור מופרז

מ"מ הממונה על התחרות הודיעה כי לראשונה בישראל, יינקטו הליכי אכיפה נגד בעל מונופולין בגין ניצול מעמדו לרעה באמצעות קביעת מחיר גבוה בלתי הוגן. בכוונת הרשות להטיל (בכפוף לשימוע) עיצום כספי בגובה 8 מיליון שקלים על חברת MBI פארמה בע"מ וכן עיצומים אישיים על שני נושאי משרה בחברה (בגובה כ-600 אלף שקלים לכל אחד), בגין קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן בקשר ל"לידיאנט", תרופה מצילת חיים לחולי  CTX (מחלה גנטית חשוכת מרפא) המשווקת ע"י MBI בישראל.

 

על פי הודעת הרשות, בהתאם לרגולציה של משרד הבריאות, MBI היא בעלת מונופולין בישראל באספקת התרופה. לטענת הרשות, מאז שהחלה MBI לספק בישראל את הלידיאנט (2018) ועד היום, עלה מחירה של התרופה במאות אחוזים: מחיר התרופה המקורית לטיפול ב-CTX ששווקה בישראל על-ידי MBI עד להפסקת ייצורה על-ידי היצרנית (2017) עמד על כ-8,000 שקלים לחפיסה. לעומת זאת, הלידיאנט נמכרה בכ-50,000 שקלים לחפיסה, ולאחר שהוכנסה לסל הבריאות עומד מחירה על כ-32,000 שקלים לחפיסה.

 

בהודעת רשות התחרות הוסבר כי קופות החולים וקופת סל שירותי הבריאות הן הנושאות בעלות גבוהה זו תוך פגיעה בתקציבן על חשבון כלל הציבור, וכי הבדיקה בנושא נפתחה בעקבות תלונה של משרד הבריאות. יצוין כי רק לאחרונה הטילה רשות התחרות ההולנדית קנס בסך של כ-20 מיליון אירו על יצרנית התרופה, חברת Leadiant Biosciences האיטלקית, בגין ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי ותמחור מופרז של תרופת הלידיאנט.

 

כאמור, זוהי הפעם הראשונה בישראל בה רשות התחרות נוקטת בהליכי אכיפה נגד בעל מונופולין בגין קביעת מחיר גבוה בלתי הוגן.

 

השאלה האם האיסור בדין הישראלי לגבות מחיר "בלתי הוגן" על מוצרים שבמונופולין חל על תמחור מופרז מצויה במחלוקת מזה שנים. לעומת זאת, אין מחלוקת על כך שהאיסור חל על תמחור הפסדי בידי בעל מונופולין, שכן ההנחה היא שתמחור כזה נועד לדחוק מהשוק מתחרים של בעל המונופולין. סוגיית האיסור על תמחור מופרז תלויה ועומדת כיום בבית המשפט העליון, ולהכרעתו צפויות להיות השלכות משמעותיות – הן על תביעות צרכניות המתנהלות כיום בבתי המשפט על בסיס עילה זו, הן על תביעות עתידיות נגד בעלי מונופולין (לרבות תובענות ייצוגיות) והן על הליכי אכיפה מצד רשות התחרות.

 

 

תגיות: תמחור מופרז