© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הממונה על התחרות קונסת מונופול שקבע מחיר מופרז ובלתי הוגן

הממונה על התחרות קבעה באופן תקדימי כי חברה לשיווק תרופות בשם אמ.בי.איי פארמה בע"מ (MBI) ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי, וגבתה מחיר מופרז ובלתי-הוגן בעבור תרופה בשם לדיאנט (Leadiant).

 

לדיאנט היא תרופה המסייעת לחולים במחלת CTX – מחלה גנטית נדירה וחשוכת-מרפא שבה חולים כ-50 חולים בישראל. בעבר נטלו החולים תרופה בשם Xenbilox, המיוצרת בידי חברת Leadiant Biosciences הבריטית. היצרנית החליטה להפסיק את ייצור ה-Xenbilox ולייצר במקומה את תרופת הלדיאנט. התרופה מבוססת על אותו חומר פעיל, כאשר אין שוני ממשי בין שני התכשירים.

 

לאחר ש-MBI, משווקת התרופה, רשמה בשנת 2018 את התרופה בישראל באופן שמנע יבוא של תרופות תחליפיות, היא העלתה את מחיר התרופה במאות אחוזים (מחיר חפיסה של Xenbilox, שעמד בשנת 2014 על כ-3500 ₪, קפץ בשנת 2016 למחיר שבין 8,000 ל-17,000 ₪ לחפיסה, ולאחר הרישום החלה MBI למכור את תרופת הלדיאנט במחיר של עד 48,000 ₪ לחפיסה בודדת).

 

התלונה והחקירה

 

חקירת רשות התחרות בנושא החלה בעקבות פנייה של משרד הבריאות לבדיקת מחיר הלדיאנט, וכן בעקבות תלונה שהגיש לרשות התחרות מתלונן המיוצג על-ידי מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים במשרדנו.

 

הממונה קבעה כי מחיר תרופת הלדיאנט היה מופרז, בין היתר על בסיס:

 

א. הפער המשמעותי שבין מחיר הלדיאנט לבין מחיר תרופת ה-Xenbilox.

ב. עליה קיצונית במרווח השיווק וברווח הגולמי של MBI ממכירת הלדיאנט, ביחס לתקופה שבה מכרה את ה-Xenbilox.

 

הממונה לא מצאה לשינויים אלה צידוק לגיטימי.

 

הממונה דחתה את טענת MBI כי היא לא "קבעה" את מחיר התרופה, כדרישת חוק התחרות (וכי המחיר הושג בהסכמה מול קופות החולים ומשרד הבריאות). עוד קבעה הממונה, כי המונח "קביעה" מקיף את כל הדרכים שבהם מחליט המונופול על המחיר לצרכן, ואין להגבילו למקרים שבהם אין לצרכן כוח מיקוח. בנוסף קבעה הממונה, שבשל הכוח המונופוליסטי בו אחזה MBI, לא הייתה לקופות החולים ברירה אלא לרכוש את הלדיאנט.

 

על-פי קביעת הממונה, המחיר הגבוה פגע ישירות בקופות החולים ובסל הבריאות. בכך, עלול היה הציבור בכללותו להיפגע, ובפרט חולים אחרים, שתרופותיהם וטיפוליהם לא זכו למימון במסגרת סל הבריאות.

 

הממונה קנסה את MBI ב-8 מיליון ₪, וכן קנסה שני נושאי משרה בחברה ב-614,000 ₪ כל אחד.

 

העיסוק במחירי התרופה לא היה נחלת מדינת ישראל בלבד. מספר רשויות תחרות ברחבי העולם (בהולנד, באיטליה ובספרד) קבעו בשנים האחרונות כי תרופת הלדיאנט נמכרה במחירים מופרזים ביותר – בידי היצרנית עצמה, חברת לדיאנט – והטילו עליה קנסות של מיליוני יורו.

 

תקדים גפניאל

 

אין ספק, כי הממונה קיבלה רוח גבית לשימוש בסמכותה לקבוע כי מונופול גבה מחיר מופרז ובלתי הוגן מפסיקת בית המשפט העליון. בפסק דינו בעניין גפניאל, מיולי 2022, הכיר בית המשפט העליון באופן תקדימי באפשרות לתבוע מונופולים בגין גביית מחיר מופרז בלתי-הוגן.

 

כאמור, זו הפעם הראשונה שבה עושה הממונה שימוש בסמכותה לקבוע כי מונופול גבה מחיר מופרז ובלתי הוגן עבור המוצר שבמונופולין. זו גם הפעם הראשונה שבה היא מטילה עיצומים כספיים בגין זאת.

 

בקביעתה ביקשה הממונה לאותת כי לא תהסס לעשות שימוש בסמכות זו במקרים המתאימים, ולהעניש באופן חמור את מפרי החוק (לרבות נושאי משרה). עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר במקרה יוצא דופן וחמור במיוחד מכמה בחינות. מדובר בתרופה מצילת חיים, שמחירה קפץ באופן בוטה במאות אחוזים בלא כל הצדקה, כאשר החברה המפרה נקטה בשורה של צעדים על מנת לבצר את מעמדה המונופוליסטי ולמנוע החדרת תחליפים לישראל.

 

לנוכח ייחודיות המקרה, לא ניתן להניח כי הממונה תשתמש מעתה והלאה באופן נדיב בסמכות הקביעה שלה, וכי תיעתר בקלות לכל תלונה על גביית מחיר מופרז על ידי מונופול. אולם מאידך ניתן ללמוד, כי במקרים שבהם אכן תחליט לעשות שימוש בסמכות זו – צפויים המפרים לקנסות כבדים.

 

***

 

מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים במשרד עורכי דין ברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

 

עו"ד גל רוזנט הוא ראש מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה.

 

רן כרמי הוא עו"ד במחלקת התחרות וההגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה. 

 

תגיות: מונופול | מחיר מופרז