© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

לראשונה: חברה זרה תשלם לאוצר המדינה בשל אי מתן מענה לדרישת נתונים של רשות התחרות

הממונה על התחרות הודיעה לאחרונה כי הגיעה להסכמה עם חברת תרופות בריטית בשם לדיאנט, שבמסגרתה התחייבה לדיאנט לשלם לאוצר המדינה 110 אלף שקלים, בגין אי מענה לדרישת נתונים מטעם רשות התחרות.

 

זו הפעם הראשונה שבה ננקטים צעדי אכיפה כנגד חברה זרה, שלא השיבה לדרישת נתונים של רשות התחרות.

 

דרישת הרשות לקבל מידע מלדיאנט באה על רקע בדיקה שערכה הרשות בעניין חשד לקביעת מחיר מופרז של תרופה בשם לדיאנט, תרופה מצילת חיים הניתנת לחולים במחלה נדירה, המיוצרת על ידי חברת לדיאנט, ומשווקת בישראל על ידי חברת אמ.בי.איי פארמה. כתוצאה מבדיקת הרשות פורסמה לבסוף קביעה – ראשונה מסוגה בישראל – כי MBI ניצלה את מעמדה המונופוליסטי וגבתה מחיר מופרז ובלתי הוגן בעבור התרופה (לעדכון בעניין הקביעה, ראו כאן). לדיאנט סירבה להשיב לדרישת הנתונים, בטענה שלא חלה עליה החובה להשיב לה מכיוון שהיא חברה זרה בלא זיקה ישירה או עקיפה לישראל. בתגובה הודיעה הממונה לחברה כי סירובה עולה כדי הפרת הוראות חוק התחרות, הכפופה לעיצום כספי.

 

לאחר דין ודברים בין הצדדים, השיבה לדיאנט לדרישת נתונים מעודכנת (ומצומצמת) ונחתם הצו המוסכם, שבמסגרתו התחייבה כאמור החברה לשלם 110 אלף שקלים מבלי להודות בהפרת החוק, ואילו הממונה התחייבה שלא לנקוט בצעדי אכיפה נוספים בגין סירוב לדיאנט להשיב לדרישה המקורית. הצו המוסכם פתוח להערות הציבור עד תחילת פברואר, וכפוף לאישור בית הדין לתחרות.

 

סמכות לדרישת נתונים

 

מהליך זה ניתן ללמוד על גישת רשות התחרות, לפיה היא מוסמכת לדרוש נתונים ומידע מחברות זרות אם אלה נדרשים לשם בדיקה או חקירה שהיא מנהלת, אף אם מדובר בחברה שאינה מנהלת עסקים בישראל. חברות זרות צריכות להביא בחשבון שסירוב להיענות לדרישת מידע מטעם הרשות עלול להוביל להליכי אכיפה נגדן.

 

לא ברור מדוע התשלום שנקבע בצו המוסכם הוא בסכום נמוך יחסית, וייתכן שהדבר נובע ממחזור עסקים נמוך של לדיאנט בישראל (או מנסיבות אחרות). יש לקחת בחשבון, כי בגין אי-מתן מענה לדרישות נתונים מצד הרשות שולמו במקרי עבר סכומים של מיליוני שקלים לאוצר המדינה, במסגרת צווים מוסכמים.

 

יתרה מכך – אי-מתן מענה לדרישת נתונים במכוון, ובאופן המחבל בבדיקת הרשות או בחקירה, עשוי להוביל לחקירה פלילית ולהגשת כתב אישום כנגד הסרבן. בעבר אף נגזר במקרה כזה עונש מאסר על נושא המשרה המעורב.  

 

***

 

מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים במשרד עורכי דין ברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

 

עו"ד גל רוזנט הוא ראש מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה.

 

עו"ד אירית ברודסקי היא שותפה במחלקת התחרות וההגבלים העסקיים.

תגיות: חברות זרות | רשות התחרות