© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

לראשונה – צדדים למיזוג יקנסו בגין חילופי מידע רגיש במהלך גיבוש העסקה

לפני מספר ימים, פרסמה הממונה על התחרות צו מוסכם בינה לבין מזרע (מקבוצת טיב טעם) וזילבר, שבמסגרתו הסכימו זילבר ומזרע לשלם כ-1.5 מיליון ש"ח לאוצר המדינה, בשל הפרת חוק התחרות. הצו המוסכם פורסם להערות הציבור.

זוהי הפעם הראשונה שבה הממונה נוקטת בצעדי אכיפה בגין חילופי מידע בין מתחרים במסגרת בדיקת נאותות והיערכות למיזוג.  למעשה זו הפעם הראשונה שבה מיושמים כללי ההתנהגות בעניין זה שפרסם הממונה (דאז) בשנת 2014.

 

הרקע להפרות הוא עסקת מיזוג שנרקמה בין מזרע לבין זילבר, שני מתחרים בתחום ייצור מוצרי בשר. העסקה הובאה לאישור הממונה, שמצאה כי בפני עצמו, הוא אינו מעלה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות או בציבור. יחד עם זאת, על-פי בדיקת הממונה, עוד טרם אושר המיזוג העבירה זילבר, החברה הנרכשת, למזרע, מידע מסחרי רגיש תחרותית, כחלק מבדיקת הנאותות וההיערכות למיזוג. על פי עמדת הממונה, חרגה התנהלות זו מכללי ההתנהגות שפרסמה הממונה, המנחים את השחקנים בשוק באשר לחשיפת מידע טרם עסקה בין מתחרים.

 

מה נחשב מידע עסקי שעלול לפגוע בתחרות?

 

הממונה מכירה בכך שהעברת מידע, כחלק מביצוע בדיקות נאותות ומההיערכות למיזוג, חיונית לביצוע העסקה. אלא שיחד עם זאת, מתחרים אינם רשאים להחליף ביניהם מידע עסקי באופן שעלול לפגוע בתחרות ביניהם.

במקרה זה, בין מזרע וזילבר הועבר מידע מסחרי רגיש, מבלי שננקטו אמצעי הזהירות הנדרשים. בין היתר הועברו:

 

  • רשימה מפורטת של לקוחות ופרטי הקשר עמם, כולל סוג הלקוח ופירוט המוצרים שרוכש הלקוח.
  • החובות ויתרות החובה של כל לקוח.
  • תנועות החשבון של זילבר וההכנסות שצפויות להתקבל, לפי לקוח.
  • תנאי האשראי של כל לקוח.
  • השוואת נתוני מכירות לכל לקוח.
  • מידע על מחירי המכירה ועל המלאים של מוצרי זילבר, לרבות כמות ועלות המוצרים שבמלאי, מידע הנוגע לספקים של זילבר וכן נתוני מכירות של מוצרי זילבר.

 

על פי הודעת הממונה, המידע שהועבר למזרע מאפשר גם פילוח וסיווג שלו ברזולוציה גבוהה, דבר העלול להפחית את אי-הוודאות העסקית בה הייתה שרויה מזרע ביחס לפעילות העסקית של זילבר.

 

על פי נוסח הצו המוסכם, חלק מהמידע הועבר למספר לא מבוטל של גורמים. בין הגורמים –  מנהלים ועובדים במזרע, בחברת האם של מזרע ובזרוע ההפצה שלה. הגורמים שנחשפו למידע אף לא הוגבלו בהעברת המידע הרגיש לעובדים נוספים בתוך מזרע.

 

על רקע הפרות אלה פתחה הממונה בהליך אכיפה כנגד החברות, שהסתיים כאמור בצו המוסכם. נוסח הצו המוסכם עומד להערות הציבור למשך 30 יום, שלאחריהם יובא לאישור בית הדין לתחרות.

 

מנגנוני בחינה להעברת מידע בין צדדים לעסקה

 

הממונה מבקשת במהלך זה לאותת לשוק כי היא מעניקה דגש לאכיפת האיסור על העברת מידע רגיש במסגרת היערכות לעסקה. יתרה מכך: מהלך אכיפה זה ננקט כאשר דובר במיזוג שלא העלה חשש תחרותי, דבר המלמד על החשיפה המשמעותית הצפויה בגין חשיפת מידע רגיש בעסקאות בעלות היבטים תחרותיים מורכבים יותר.

 

הדבר מחייב נקיטת זהירות מוגברת בכל הנוגע להחלפת מידע רגיש מבחינה תחרותית בין מתחרים, בכוח או בפועל, הנערכים לביצוע עסקת מיזוג או כל עסקה אחרת ביניהם (כגון מיזם משותף). הדבר נכון בפרט כאשר העסקה מחוייבת באישור הממונה. על הצדדים ליצור מנגנונים מתאימים שיבטיחו את חוקיות העברת המידע הרגיש. כמו כן, עליהם לדאוג כי המידע יועבר רק במידה הנדרשת לצורך בחינת העסקה. חשוב במיוחד לנקוט משנה זהירות ככל שמדובר בשחקנים שעוצמת התחרות ביניהם היא רבה יותר וככל שהעסקה ביניהם עלולה להעלות חששות תחרותיים.

 

***

 

מחלקת תחרות והגבלים עסקיים בברנע ג'פה לנדה ושות' עומדת לשירותכם בשאלות הקשורות בהעברת מידע בין מתחרים, עסקאות מיזוג ושאלות נוספות.

 

עו"ד גל רוזנט הוא ראש מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה.

 

עו"ד אירית ברודסקי היא שותפה במחלקה.

תגיות: הודעת מיזוג | מידע עסקי רגיש