© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

רשות התחרות: עיצום חסר תקדים בגין אי-מסירת מענה מלא לדרישת נתונים

לפני מספר ימים הודיעה הממונה על התחרות כי בכוונתה להטיל על נטו מלינדה סחר בע"מ עיצום כספי בסך של 8,649,210 ש"ח, בכפוף לשימוע, בגין אי-מסירת מידע מלא לדרישות מידע בנוגע להסכמות בינה לבין קמעונאי מזון.

 

ההחלטה התקבלה לאחר שנטו מלינדה העבירה לרשות התחרות מידע חלקי במענה לדרישת נתונים ששיגרה אליה הרשות. הדרישה הוצאה לחברה כחלק ממהלך רוחבי של הרשות, שמטרתו לבחון את חוקיות ההסכמות המסחריות בין ספקי המזון הגדולים והקמעונאים הגדולים.

 

נטו מלינדה הצהירה שהעבירה מידע מלא ושלם, אולם לרשות התגלה כי בידי נטו מלינדה היו תכתובות ומסמכים נוספים שאותם לא העבירה לממונה (לפי הודעת הממונה – אלה הגיעו לידי הרשות מגורמים אחרים).

 

הממונה הודיעה, כי בגין הפרה זו של הוראות החוק, הפוגעת לשיטתה ביכולתה לאכוף את חוק התחרות הכלכלית ואת חוק המזון, היא מתכוונת להטיל על נטו מלינדה עיצום כספי בשיעור של כ- 8.65 מיליון ₪. לנטו מלינדה עומדת זכותה לשימוע בפני הממונה קודם לקבלת החלטה סופית בנושא.

 

קריאת כיוון

 

זו אינה החלטה ראשונה בדבר הטלת עיצומים על מי שנמנע מלהשיב כיאות לדרישות מידע מאת הממונה. בשנים האחרונות הטילה הממונה עיצומים כספיים, בגין אי-מתן מענה מלא לדרישות נתונים, על ידיעות תקשורת (Ynet), בזק, חברת החשמל, תנובה, סופרגז והחברות Leadiant Biosciences Ltd ו-Leadiant Biosciences S.p.A.

 

עם זאת, מדובר ב"קריאת כיוון" משמעותית מצד הממונה, שכן זהו הסכום הגבוה ביותר שיוטל אי-פעם בגין אי-מתן מענה לדרישות נתונים של הממונה, סכום הקרוב לעיצום המירבי שרשאית הממונה להטיל על תאגיד שלא עמד בחובתו למסור מענה מלא במענה לדרישות נתונים – 8,906,500 ש"ח.

 

ניתן ללמוד מכך כי בכוונת הממונה לאכוף באופן בלתי-מתפשר את סמכויותיה לפי חוק המזון וחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, אשר סמכויותיה לדרוש מידע לשם כך הן נגזרת שלהן.

 

 

דרכי פעולה

 

חשוב להזכיר, כי אי-מתן מענה מלא לדרישות נתונים מתוך כוונה או זדון עלול להוביל להגשת כתב אישום כנגד התאגיד ומנהליו האחראים. כך היה בעניין  חוליות אגודה שיתופית חקלאית בע"מ ושל מנכ"ל החברה, מר פול שטיינר, שהורשע בדין ונגזרו עליו עבודות שירות.

 

המשמעות היא, כי על גוף המקבל דרישת נתונים מטעם הממונה על התחרות, בין אם מכוח חוק המזון, חוק התחרות, או כל דין אחר, לוודא כי הוא עונה לדרישה באופן הנדרש.

 

חשוב לדעת כי גם במסגרת מענה לדרישות נתונים, עשויה לעמוד למקבל הדרישה הזכות שלא להעביר חומרים מסוימים המוגנים בחיסיון מכוח הדין, וכי ישנן דרכי פעולה שעשויות לאפשר לו להגן על מידע שנמסר מפני עיון של צדדים שלישיים במידע זה.

 

***

 

 

מחלקת תחרות והגבלים העסקיים בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

 

עו"ד גל רוזנט הוא ראש מחלקת תחרות והגבלים עסקיים במשרד.

 

רן כרמי הוא עו"ד במחלקה.

תגיות: חוק המזון | חוק התחרות הכלכלית