© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

תיקון לחוק ההגבלים העסקיים

לפני כחודש פורסם תיקון לחוק ההגבלים העסקיים. התיקון נכנס לתוקפו ביום 25 באוגוסט 2015.

במסגרת התיקון לחוק, בוטל סעיף 3(6) לחוק ההגבלים העסקיים, אשר החריג הסדרי בלעדיות הדדית מתחולת חוק ההגבלים העסקיים.

 

עד כה, כאשר שני מנהלי עסקים ערכו ביניהם הסדר בלעדיות הדדית בתחום הפצה או רכישה, למשל הסדר לפיו יצרן פלוני התקשר עם מפיצים להפצה בלעדית של מוצריו, כל אחד ביחס לחלק גיאוגרפי אחר של ישראל (כך לכל מפיץ לא היו מפיצים מתחרים בתחומו הגיאוגרפי ביחס למוצר והמפיץ התחייב שלא להפיץ מוצרים של מתחרים באותו השטח), ההסדר כלל לא היה נבחן בפריזמה של דיני ההגבלים העסקיים. זאת ללא קשר להשפעה הפוטנציאלית על התחרות של ההסדר.

 

משעה שהביטול יכנס לתוקף, צדדים שיבקשו ליצור הסדר בלעדיות הדדי, אשר נכלל קודם לכן בגדר סעיף 3(6) לחוק ההגבלים העסקיים, יידרשו לקבל אישור הסדר כובל.

 

דיני התחרות מכירים בכך שפרקטיות של הסדרי בלעדיות, בין יצרנים למפיצים ומשווקים, מקובלות ומקדמות התחרות. לפיכך, הממונה התקין שני פטורי סוג, המאפשרים למי נופל בגדרם, להמנע מהצורך לקבל אישור פרטני של הממונה על ההגבלים העסקיים.

פטורי הסוג המרכזיים הרלוונטיים לענייננו הם שניים:

 

א) כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי הפצה בלעדית)

ב) כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי רכישה בלעדית)

 

החיסרון המרכזי של פטורי סוג אלה הוא כי השימוש בהם מחייב את הצדדים להגדיר את השוק בו הם פועלים ולהעריך את נתחי השוק שלהם. זאת ועוד, פטורי סוג אלה לא חלים מקום בו צד להם הוא מי שנתח השוק שלו עולה על 30%.

 

פטור סוג נוסף שיכול לסייע לצדדים המבקשים לכלול בהסכם ביניהם הסדר בלעדיות הוא הקבוע בכללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים שאינם אופקיים ואין בהם כבילות מחיר מסוימות). לצורך שימוש בפטור זה הצדדים נדרשים להעריך את ההשפעה התחרותית של ההסדר ביניהם. דבר שאינו תמיד קל וייתכן ומחייב חוות דעת כלכלית ומשפטית.

 

על כן, ההשפעה המרכזית של ביטול סעיף 3(6) לחוק ההגבלים העסקיים היא על הסדרים בהם אחד הצדדים להסדר הוא שחקן משמעותי המחזיק בנתח שוק העולה על 30%. הסדרים אלה יחייבו קבלת פטור פרטני מהממונה, בעוד שלפני כן, הם הוחרגו מגדר הסדרים כובלים.

 

נציין כי התיקון חל לא רק על הסכמים שייחתמו החל מ-25 באוגוסט 2015 ואילך, אלא גם על כל ההסכמים אשר נחתמו בעבר ויעמדו בתוקפם במועד זה. על כן, על צדדים הנוהגים לכלול הסדרי בלעדיות הדדית בהסכמיהם לבדוק את ההסכמים ולתקנם בהתאם.

 

משרדנו מתמחה בליווי יצרנים ומפיצים בשאלות של הסדרי הפצה. לשאלות נוספות או מתן ייעוץ בנושא, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר

 

חזרה לכל העדכונים

תגיות: הגבלים עסקיים