© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הצעות חוק – עדכונים לחוק המכר

לאחרונה פורסמו שינויים עיקריים המוצעים בהצעת החוק לחוק המכר. נזכיר כי עיקר החוק הינו הטלת חובות גילוי ואחריות נוספות על קבלנים ויזמים, כלפי רוכשים. זאת במטרה לצמצם את פערי הכוחות שבין המוכר לקונה.

 

השינויים העיקריים המוצעים בהצעת החוק:

 

1. לא ניתן יהיה למכור דירה בטרם אושרה תכנית מתאר מקומית,  מחוזית או ארצית, שמכוחה ניתן להוציא היתר לבניית הדירה הנמכרת או טרם מתן הקלה הנדרשת לצורך בניית אותה הדירה. עוד מוצע להוסיף כי לא ניתן יהיה להתנות על הסעיף הנ"ל בהסכם מכר שבין מוכר לקונה וכתוצאה מכך, חוזה שייכרת בטרם אישור תכנית או מתן הקלה כאמור, יהיה בטל וחסר תוקף משפטי.

 

2. סעיף כי במקרה של מכירת דירה בטרם קבלת היתר בניה, המוכר יהיה חייב לציין את המועד הצפוי לקבלת היתר הבניה. לקונה תהא הזכות לבטל את ההסכם כל עוד לא ניתן ההיתר. עוד מוצע לקבוע כי במידה ולא יתקבל היתר הבניה עד המועד שבהסכם המכר, רשאי הקונה, בחלוף 60 יום מאותו מועד, וכל עוד לא התקבל היתר הבניה, לבטל את ההסכם.

 

3. על המוכר להציג בכתב את הנתונים התכנוניים המהותיים הידועים במועד המכירה. זאת לרבות מידע בדבר שינויים, בקשות, תכניות ומגבלות שונים, שיפורטו בחוק, להם השפעה על השימוש הסביר של הקונה בדירה וברכוש המשותף. זאת אף אם נוצרו לאחר החתימה על הסכם המכר ועד למועד מסירת החזקה בדירה לקונה.

כאן נציין כי מוצע שתחולת הסעיף בעניין אחריות גילוי מידע בדבר שינויים אשר יש בהם השפעה של ממש על השימוש הסביר של הקונה בדירה וברכוש המשותף, יחולו על חוזים שנכרתו גם בטרם תחילתו של החוק המוצע וזאת מיום שחלפו שישה חודשים ממועד תחילתו של החוק המוצע ועד למסירת הדירה. 

 

4. חוק המכר כיום מפרט את הנסיבות בהתקיימן המוכר נראה כמי שלא קיים את התחייבויותיו כלפי הקונה כאשר הדירה שונה מן האמור בפרט. מוצע להרחיב את הנסיבות המפורטות בסעיף זה. כך, גם במקרה שבו חלקי הבניין שאינם הדירה, לרבות הרכוש המשותף, שונים באופן מהותי, יראו את המוכר כמי שלא קיים התחייבויותיו.

 

5. כיום, החוק קובע כי הקונה ישלם את ההוצאות המשפטיות בקשר לרישום זכויותיו, ישירות לב"כ המוכר. סעיף 6ג(ב) לחוק מגביל את סכום ההוצאות המשפטיות שרשאי המוכר לגבות. זאת בהתאם לתקנות שהותקנו בעניין לפני כשנתיים. כעת, מוצע לקבוע כי הוצאות משפטיות בקשר לרישום הזכויות בדירה הנרכשת יכללו במלואן במחיר הדירה וישולמו למוכר.  

 

 הצעת חוק המכר 

הצעת החוק עסקה בשתי סוגיות עיקריות:

 

1. הרחבת תחולת ההסדר הנוכחי בעניין ליווי פיננסי, גם על חברות ביטוח המעניקות ליווי פיננסי למוכר ולא רק על תאגיד בנקאי מלווה.

 

2. צמצום הנטל הפיננסי והעסקי של המוכר ושל הבנק המלווה ע"י הנפקת בטוחה לקונה, ללא רכיב המע"מ. מוצע להקים קרן ממשלתית אשר תבטיח החזר תשלומים לקונה, בגובה המע"מ ששולם, בנסיבות של מימוש הבטוחה לפי החוק.

 

***

מחלקת הנדל"ן של משרדנו מלווה בין היתר לקוחות פרטיים המבקשים לרכוש נכסים. צוות המחלקה עומד לרשותכם בכל שאלה. לפרטים נוספים וליצירת קשר, הקליקו כאן