© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

תיקוני חוזרים של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון

התפתחות הסיכונים בשוק השירותים הפיננסים וכניסתו לתוקף של חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום הובילו למספר תיקונים בחוזרי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון שנכנסו לאחרונה לתוקף או שצפויים להיכנס לתוקף בקרוב. תיקונים אלו מרחיבים את תחולתם של החוזרים הקודמים ביחס לנותני שירותים פיננסיים מסוימים וליוזמי תשלומים. כמו כן, חוזר השקעת כספים על-ידי מפעיל מערכת לתיווך באשראי (P2P), קובע הסדרים מחייבים למפעילים של מערכת לתיווך באשראי, המעוניינים להשקיע במערכת באמצעות כספי הנוסטרו.

חוזרים מרכזיים

1. ניהול סיכונים אצל נותן שירותים פיננסיים מוסדרים (תיקון)

במאי 2022 פרסם המפקח חוזר נותני שירותים פיננסים בנושא ניהול סיכונים אצל נותן שירותים פיננסיים מוסדרים שמטרתו להבטיח ניהול סיכונים תקין של נותני השירותים הפיננסיים. חוזר זה מחייב, בין היתר, קביעת מדיניות, תהליכי עבודה ושגרת דיווח הנדרשים לצורך זיהוי, מדידה, ניטור, ניהול ודיווח הסיכונים אליהם חשוף או עלול להיחשף נותן השירות, וכן מינוי מנהל סיכונים בעל מומחיות או ניסיון בתחום זה, ועוד.
העדכון מרחיב את הוראות חוזר ניהול הסיכונים גם על בעלי רישיון למתן אשראי – מורחב, וזאת נוכח ממצאים בלתי מספקים בנוגע למערך ניהול הסיכונים בקרב בעלי רישיון למתן אשראי, ובכדי לאפשר את צמיחתו של שוק אשראי חוץ בנקאי שיוכל להוות גורם מתחרה יעיל לשוק הבנקאי במתן אשראי. החוזר נכנס לתוקף בראשון ביולי 2024.

 

2. יוזמי תשלום וניהול סיכונים

לאור כניסתו לתוקף של חוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום והאפשרות של נותני שירותים פיננסיים לפעול כיוזמי תשלומים ולהתחבר למערכת הבנקאות הפתוחה, הורחבה תחולתו של חוזר ניהול סיכונים גם על בעלי אישור לפעול כיוזם תשלומים, וזאת בשל הסיכונים התפעוליים שיוזם תשלומים חשוף אליהם בפעילות זו. החוזר המורחב נכנס לתוקף בראשון במרץ 2024.

 

3. ניהול סיכוני סייבר בנותני שירותים פיננסיים

הרשות פרסמה בפברואר 2024 תיקון לחוזר ניהול סיכוני סייבר, ולפיו תחולת החוזר הורחבה גם ביחס ליוזמי תשלומים. מדובר בנותני שירות בנכס פיננסי שביקשו אישור מרשות שוק ההון להעניק גם שירותי ייזום תשלומים מכח חוק הסדרת העיסוק בשירות תשלום.

 

החוזר מגדיר עקרונות המחייבים כי ניהול סיכוני הסייבר יתבצע באופן אפקטיבי, עדכני ושוטף, על בסיס עקרונות של ממשל תאגידי נאותים הכוללים, בין היתר, התייחסות לשיטות, לתהליכים ולבקרות באופן המאפשר התמודדות אפקטיבית עם איומי סייבר וניהול אירועי סייבר – ככל שיתממשו. עד למועד פרסום התיקון, החוזר חל על נותני שירותים פיננסיים כדלקמן:

 

  1. בעל רישיון למתן שירות פיקדון ואשראי.
  2. בעל רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי.
  3. בעל רישיון למתן שירות בנכס פיננסי אשר נותן שירות שבו נשמר ומנוהל נכס פיננסי בחשבון ייעודי המנוהל עבור לקוח מסוים, ואשר מאפשר העברת נכס פיננסי לחשבון אחר.
  4. נותני שירותים פיננסיים הפועלים או המבקשים לקבל אישר מהמפקח לפעול כנותני שירות מידע פיננסי.
  5. כל בעל רישיון למתן שירותים פיננסיים שאינו מנוי לעיל, ואשר מתקיים בו אחד מאלה:
    א. הוא שומר באופן מקוון את המידע על לקוחותיו וכן את הנכסים הפיננסיים של לקוחותיו (כגון שירות בנכס פיננסי מסוג מטבע וירטואלי או שמירה של פיקדונות באופן מקוון).
    ב. הוא משמש מקור מידע או משתמש בנתוני אשראי כהגדרתם בחוק נתוני אשראי, תשע"ו-2016. לעניין זה נציין כי בעלי רישיון למתן אשראי אשר העמידו אשראי בהיקף שנתי הגבוה מ-250 מיליון ש"ח הינם "מקור מידע" לעניין חוק נתוני אשראי.

כאמור, במסגרת התיקון הורחבה תחולתו גם על המבקשים לפעול כיוזמי תשלומים, וזאת החל מיום מהראשון במרץ 2024.

 

4. השקעת כספים על ידי מפעיל מערכת לתיווך באשראי וצד קשור לו באמצעות המערכת

בחודש פברואר 2024, הרשות פרסמה חוזר נותני שירותים פיננסים בנושא השקעת כספים על ידי מפעיל מערכת תיווך באשראי וצד קשור לו באמצעות המערכת.

 

עד כה, סעיף 38ו לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים אסר על מערכות לתיווך באשראי לעסוק במתן אשראי, למעט באישור מיוחד מהמפקח. מצב זה יצר עבור מפעילי המערכת חוסר איזון בין היצע וביקוש להלוואות, קושי בפיזור סיכונים וקשיי נזילות.

 

בעקבות החוזר, החל מה-12 במרץ 2024 רשאים מפעילי מערכת להשקיע את כספי הנוסטרו במערכת, בכפוף לתנאים מסוימים, וזאת בין היתר לשם קידום תהליכי חיתום ההלוואות והגברת התחרותיות בשוק האשראי.

 

עם זאת, הרשות קבעה מספר הגבלות בעניין היקף האפשרות לשימוש בכספי נוסטרו, ובראשן העמדת רף עליון לסכום כספי נוסטרו שיכולים להיות מוזרמים למערכת, בין היתר מאחר שקיומו של קשר הדוק מדי בין היותו של נותן שירותים פיננסיים מפעיל מערכת לתיווך באשראי מחד גיסא, והיותו נותן אשראי מאידך גיסא, עלולה להוביל לניגוד עניינים שיסכן את תפקוד המערכת כולה. לפיכך, מפעילי מערכת לתיווך באשראי רשאים להשקיע במערכת באמצעות כספי הנוסטרו בתנאים מסוימים, שעיקרם:

 

1. ממשל תאגידי

  • על הדירקטוריון להתוות אסטרטגיה להעמדה של כספי נוסטרו ולדון בה אחת לשנה.
  • על הדירקטוריון לאשר מדיניות להקצאת כספי נוסטרו, אשר תכלול, בין היתר, התייחסות לקווים המנחים להקצאת כספי נוסטרו, קביעת מנגנונים לקביעת מחירי ההלוואות בכספי נוסטרו והדרך שבה תאושר העמדת כספי נוסטרו, ועוד.
  • על הדירקטוריון לפקח על יישום האסטרטגיה שהתווה, ובכלל זה לקבוע תהליכי ניטור שוטפים ובקרות ליישום המדיניות.

 

2. מניעת ניגודי עניינים

  • איסור על העדפת אינטרס המערכת או צד קשור לו על פני מלווים חיצוניים.
  • עדיפות למתן הלוואות ממקורות מלווים חיצוניים.
  • הקצאת כספים אוטומטית ללא מגע יד אדם.

 

3. מגבלות על השקעת כספי נוסטרו

  • עד 30% מסך צבר האשראי של המערכת (50% למערכות חברתיות).
  • עד 50% מסכום הלוואה בודדת ראשונית, עם אפשרות לחריגה זמנית.

 

4. חובת מכירת זכויות

  • חובה למכור זכויות בהלוואות שמומנו מכספי נוסטרו למלווים חיצוניים המעוניינים בכך.

 

5. גמישות מוגבלת

  • אפשרות להקצאה מעל 50% לתקופה של עד 20 ימים, עם אופציה להארכה בתנאים מסוימים.

 

לאור דברים אלה, על מפעילי מערכת לתיווך באשראי המעוניינים להשקיע כספי נוסטרו במערכת לנקוט בצעדים הבאים בכדי לוודא את עמידתם בהוראות החוזר:

 

  1. קביעת אסטרטגיה, מסמכי מדיניות ונהלים לעניין השקעת כספי נוסטרו.
  2. התאמת מערכות ותהליכי עבודה.
  3. בחינת השלכות על אסטרטגיית ההשקעות והתפעול.

 

***

 

לברנע ג'פה לנדה ניסיון רב בליוויי יזמים ותאגידים בסוגיות מורכבות של רגולציה פיננסית, לרבות בסוגיות הנובעות מחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום. עו"ד ענת אבן-חן, שותפה ומובילת פרקטיקת הרגולציה במשרד, ועו"ד אורי רודריגז, ישמחו לענות לשאלות בסוגיות אלה.

תגיות: ניהול סיכונים | רשות שוק ההוןן