© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

השנה שהיתה ברגולציה: סיכום השינויים המשמעותיים והצפי להמשך

את עיקר הפוקוס בשנה האחרונה תפסו אירועי השביעי באוקטובר והמלחמה שפרצה אחריהם. לא רק אזרחי ואזרחיות המדינה אלא גם המחוקקים והרגולטורים בישראל הפנו את עיקר זמנם לתחומים אלה, והיו עם האצבע על הדופק בכל הקשור לאופן הסתגלותם של השחקנים במשק למציאות החדשה.

 

בצד זאת, לאורך השנה פורסמו מספר פרסומים מנחים בתחום הרגולציה, ובפרט בתחום שוק ההון, בסקטור הפיננסי, ובתחום הפרטיות שחשוב להכירם. הפעילות האסדרתית של הרגולטורים בתחומים אלה תמשיך ותצבור תאוצה, בין היתר בשל הצורך המתבקש לייצר ודאות ביחס לשינויים המתוכננים להמשך השנה, ולשנה הבאה.

 

על-מנת לוודא שהגורמים העסקיים הפועלים בשווקים השונים יתאימו את עצמם בהתאם להוראות שפורסמו, שחלקן כבר נכנסו לתוקף, וחלקן עתידות להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, סיכמנו את השינויים המשמעותיים.

 

סקטור פיננסי

ההתפתחויות שחלו השנה בסקטור זה כללו:

 

שירותי תשלום

הרפורמה המרכזית של שנת 2024 היא כניסתו לתוקף של חוק הסדרת העיסוק בשירות תשלום ויזום תשלומים שהובילה את רשות ניירות ערך לגבש ולהתקין שורה של כללים הנוגעים לנותני שירותי התשלום ויזום התשלומים. מדובר בהוראות המשפיעות על שחקנים חדשים ושחקנים קיימים שפועלים תחת רישיונות אחרים – בעיקר נותני שירות בנכס פיננסי, אך גם שירותי אשראי אשר נדרשים להתאים את פעילותם.

גם רשות שוק ההון עדכנה את הוראותיה כדי להתאימן לגורמים שיעסקו בייזום תשלום ומפוקחים על-ידה. כדי לקדם את השתלבות נותני שירותי התשלום בשוק ובנק ישראל מקל על הגישה למערכות תשלומים והקצאת קוד זיהוי לנותני שירותי תשלום.

 

גיוס הון

רשות ניירות ערך פרסמה לציבור קול קורא לבחינת הרחבת וגיוון אפיקי המימון לתאגידים קטנים ובינוניים; וכן חלו התפתחויות בחוק שירותי תשלום וייזום.

מעבר לכך, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לאחרונה את הצעת חוק הסדרת עסקאות איגוח, שמטרתה לפתח את שוק האיגוח וגיוס ההון בישראל, לתרום ליעילותה וליציבותה של המערכת הפיננסית, ולקדם את התחרות בשוק ההון והאשראי בישראל.

 

פרטיות

גם בתחום הפרטיות פורסמו הוראות המצריכות את תשומת לב הציבור – וועדת חוקה חוק ומשפט אישרה בכנסת את תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות, המציע שינויים נרחבים בנוסח החוק; הרשות להגנת הפרטיות פרסמה טיוטת גילוי דעת המתייחסת לאפשרות העברת מידע אישי מישראל אל מחוץ לגבולותיה; ובנוסף – משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד המשפטים פרסמו מסמך עקרונות, מדיניות, רגולציה ואתיקה בתחום הבינה המלאכותית.

מסמך זה נועד להנחות את משרדי הממשלה והרגולטורים לפעול על-פי עקרונות שונים ובהתאם למספר עקרונות אתיים לפיהם יהיה מקום לפעול בעת פיתוח, שימוש וקביעת רגולציה של בינה מלאכותית.

 

ניהול סיכונים וממשל תאגידי

בתחום ניהול סיכונים וממשל תאגידי, פרסמה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במהלך השנה שורה של חוזרים ותיקונים לחוזרים, העוסקים בניהול תקין ואחריות תאגידים של נותני שירות בתחומי הפיננסים, האשראי ועוד. בנוסף, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור עדכנה את רשימת המדינות בסיכון של ארגון ה-FATF .

 

מבט קדימה

תחום שירותי התשלום ימשיך להיות תחום מרכזי וימשוך הרבה תשומת לב רגולטורית כדי להבטיח שהסדרת התחום תביא עימה את התועלות  המצופות ותגרור כניסה של גופים חדשים ופתרונות חדשים לשוק. במקביל, תידרש אסדרה של סקטורים מרכזיים שבשלב זה החורגו מהחוק במסגרת תקנות הפטור – העקרי שבהם – סקטור תווי השי שהרשות הצהירה כי נמצא תחת בחינה.

 

במקביל, סביב הריבית הגבוהה ואי הוודאות מחייבים מחד מענה לצרכי מימון של גופים שונים וקידום אסדרה שתציע לשוק מכשירים פיננסיים חדשים ומאידך מציפים על פני השטח פרקטיקות בעייתיות של גופים שונים ויחייבו בחינה מצד הרגולטורים וגם חידוד כללי והוראות שיבטיחו הגנה על הציבור וכספי ציבור במגוון אפיקי השקעה.

 

 

***

מחלקת שוק ההון ופרקטיקת הרגולציה של ברנע ג'פה לנדה עומדות לשירותכם בשאלות הקשורות ברגולציה פיננסית, פרטיות, רגולציה של שוק הון ועוד.