© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הגבלת מצטרפים חדשים לתכניות ביטוח מנהלים

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחרונה תיקון לתקנות שמטרתו להגביל מצטרפים חדשים לתוכניות ביטוח מנהלים. תיקון זה ייכנס לתוקף כבר ביום 1 בספטמבר 2023. התיקון צפוי להשפיע, בין היתר, על ניסוח הסכמי עבודה לעובדים חדשים ועל זכויותיהם הפנסיוניות.

 

ביטוח מנהלים – מה עכשיו?

 

האם ביטוחי המנהלים יבוטלו מעתה?

לא. תכניות ביטוח פנסיוני בביטוחי מנהלים לא יבוטלו אלא יוגבלו. החל מיום 1 בספטמבר 2023 ניתן יהיה להפקיד בביטוח מנהלים את חלק השכר שמעל פעמיים השכר הממוצע במשק, כך שהחלק שעד לפעמיים השכר הממוצע במשק יופקד לקופת גמל שאינה ביטוח מנהלים. עובדים המשתכרים פחות מפעמיים השכר הממוצע במשק לא יוכלו להצטרף כעמיתים חדשים לביטוח מנהלים.

 

מה גובה השכר הממוצע במשק?

נכון ליום 1 בינואר 2023 עמד השכר הממוצע במשק לצורך ביטוח פנסיוני על 11,730 ש"ח.

 

מה היא סיבת השינוי?

משנת 2008 מעסיקים מחויבים לבצע הפרשות חודשיות לביטוח פנסיוני של עובדיהם. בנוסף, ובכפוף  להוראות חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, כל עובדת ועובד רשאים לבחור את המכשיר הפנסיוני הרלוונטי להם, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

 

תכנית ביטוח פנסיוני באמצעות ביטוח מנהלים היא תכנית ביטוח המאושרת בידי הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אשר פועלת לפי הכללים של קופות גמל וזוכה לאותן הטבות המס בהפקדת ובמשיכת כספי החיסכון.

 

עם זאת, בניגוד לשאר סוגי המכשירים הפנסיונים, תכנית ביטוח מנהלים מבטיחה לעובד חסכון נמוך מהקצבה אשר העובד היה חוסך באמצעות מכשירים פנסיוניים אחרים. זאת, בין היתר, בעקבות דמי ניהול גבוהים יותר ועלויות כיסויים ביטוחיים גבוהות יותר בביטוח המנהלים.

 

בנסיבות אלה, ובשאיפה להבטיח קצבה ראויה לחוסכים (בבוא העת), הגביל מתקין התקנות את רף ההצטרפות לביטוחי מנהלים. רף ההצטרפות החדש נקבע על שכר העולה על פעמיים השכר הממוצע במשק.

 

כאמור, נוכח התיקון לתקנות יש לבחון כיצד מנוסחים הסכמי עבודה לעובדים חדשים ששכרם אינו עולה על פעמיים השכר הממוצע במשק ושאינם מבוטחים בביטוח מנהלים קיים ערב התיקון לתקנות ולעדכן במידת הדרוש את הוראות הסכמים אלה, בהתאמה.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם לכל שאלה.

 

נטע ברומברג היא ראש מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה.

 

שני קולטון היא עורכת דין במחלקה.  

תגיות: ביטוח מנהלים | מכשירים פנסיונים