© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הסכם קיבוצי חדש: רווחת עובדות ועובדים בשירות מילואים

בראשית פברואר נחתם הסכם קיבוצי בין הסתדרות העובדים הכללית לבין נשיאות המגזר העסקי המעגן שורת הקלות והסדרים ייעודים לטובת רווחת עובדים ועובדות בשירות מילואים במלחמת חרבות ברזל.

ההסכם הקיבוצי טרם נכנס לתוקף. תחולת ההסכם הקיבוצי מותנית בהוצאת צו הרחבה המרחיב את הוראותיו על כלל המשק. 

 

מה הם הכללים הרגילים בדבר פיטורי עובדים ועובדות בשירות מילואים?

עד שיינתן צו הרחבה ואף לאחריו, ימשיכו לחול הכללים הרגילים בדבר איסור פיטורי עובדים ועובדות בשירות מילואים. בכלל זה, נזכיר, כי החוק אוסר על פיטורי עובדים ועובדות בשל שירות במילואים, קריאה לשירות מילואים או שירות צפוי מילואים, לרבות בשל תדירותו או משכו של השירות. פיטורים אלה – אם נעשו – בטלים. בנוסף, חל איסור על פיטורי עובדים ועובדות בתקופת שירות מילואים אלא בהיתר מאת ועדת התעסוקה; ולענין שירות מילואים העולה על יומיים רצופים, נדרש היתר לפיטורים גם בתקופה של שלושים ימים לאחר תום שירות המילואים.

 

האם ההסכם הקיבוצי מרחיב את התקופה המוגנת האסורה בפיטורים?

כן. מהמועד בו יינתן צו המרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי על כלל המשק, עובדים ועובדות שנעדרו מן העבודה בשל שירות מילואים העולה על 60 ימים בתקופה 7.10.2023 עד   31.12.2024 ("תקופת ההסכם"),יהיו מוגנים מפני פיטורים למשך 60 ימים לאחר שובם משירות המילואים.

 

ומה אם הפיטורים אינם בשל שירות המילואים?

במקרה זה, יהיה על המעסיק לפנות בבקשה למתן היתר לפיטורים לוועדה פריטטית מיוחדת, אשר תבחן את האפשרות להתיר את הפיטורים המבוקשים. בתוך כך, יהיה על המעסיק להוכיח בפני הוועדה את הסיבות לבקשה לפיטורים וזו תיתן את החלטתה תוך 14 ימים ולאחר שתובא לפניה גם תגובת העובד או העובדת הרלוונטיים. עם חתימת ההסכם הקיבוצי, הצדדים להסכם יפנו אל שר העבודה על מנת שיקים וועדת פיקוח אשר תפעל במקום הוועדה הפריטטית. כל זאת, מבלי לגרוע מסמכויות וועדת התעסוקה במשרד הבטחון המוסמכת, ברגיל, לבחון בקשות למתן היתר לפיטורי עובדים ועובדים בשירות מילואים על פי חוק.

 

אילו הטבות יקבלו בני זוג של עובד המשרת במילואים?

ההסכם הקיבוצי קובע הטבות גם לבני/בנות זוג של עובדים ועובדות בשירות מילואים. בני/בנות זוג כאמור יהיו זכאים לתוספת של עד 8 ימי היעדרות נוספים בתשלום מעבודתם (מעבר לאלה הקבועים בחוק חופשה שנתית), בהתאם למשך תקופת השירות בפועל של משרת/ת המילואים.

 

מה תוספת ימי ההיעדרות בתשלום לבן/ת הזוג בהתחשב בימי מילואים מצטברים במהלך תקופת ההסכם?

עד 30 ימים – אין תוספת ימי היעדרות בתשלום לבן/בת הזוג

31-60 ימים – תוספת של שני ימי היעדרות בתשלום לבן/בת הזוג

61-90 – תוספת של ארבעה ימים

91-120 – תוספת של שישה ימים

121 ימי מילואים ומעלה – תוספת של שמונה ימים.

 

מי ייחשב בן/בת-זוג של משרת מילואים שיהיה זכאי לימי ההיעדרות?

בן זוג של משרת מילואים מוגדר גם ובין היתר כידוע/ה בציבור, בן אותו מין, והורה במשמורת משותפת, והכל בהתקיים אחד מאלה: לבן הזוג ילד אחד לפחות מתחת לגיל 14; לבני הזוג ילד עד גיל 18 החולה במחלה ממארת או מטופל בדיאליזה; בהשגחתו או בטיפולו הבלעדי של בן הזוג קרוב (בן זוג, הורה, הורי הורה, צאצא, צאצא בן זוג ובני זוגם של כל אחד מאלה, אח/ות בן או בת הזוג) שהוא אדם בעל מוגבלות כהגדרתו בחוק; בן זוג של משרת במילואים שלו או לבן זוגו הורה חולה כהגדרתו בחוק.

 

עבור מה נועדו ימי ההיעדרות הנוספים לבן/בת זוג בתשלום מכוח ההסכם הקיבוצי?

ימי היעדרות בתשלום נועדו לטובת ניצולם באופן מלא או חלקי במהלך תקופת ההסכם באחת או יותר מהנסיבות הבאות: מחלת ילד עד גיל 14; טיפול או השגחה בלעדית בקרוב שהוא אדם עם מוגבלות; מחלת ילד עד גיל 18 החולה במחלה ממארת או מטופל בדיאליזה; טיפול בהורה חולה; הארכת תקופת לידה והורות של בן/בת הזוג; השגחה וטיפול בילד; היעדרות הנדרשת עקב יציאה לשירות מילואים של בן/בת הזוג לצורך סידורים הכרחיים לניהול ותחזוקת משק הבית, שניתן לבצעם רק בשעות העבודה; והיעדרויות אחרות בתיאום עם המעסיק. ימי היעדרות אלה ינוצלו תוך התחשבות עם צורכי העבודה, ככל הניתן.

ניצול ימי היעדרות לצורך מחלה יהא כנגד הצגת אישור רפואי מתאים.

 

האם יש כללים מיוחדים לבן/בת זוג להם יש זכאות גבוהה מלכתחילה של ימי חופשה שנתית?

כן. במקרה של בן/בת זוג שברשותם מכסת חופשה שנתית גבוהה במיוחד (מעל 35 ימים), ימי ההיעדרות בתשלום יוגבלו וינוצלו רק בגין ימי מחלה.

 

מהם הכללים כאשר כבר נוצלו בתקופת ההסכם ימי היעדרות על חשבון בן/בת הזוג של משרת המילואים?

ימי היעדרות אשר נוצלו טרם מתן צו ההרחבה ושולם בגינם שכר מלא יוחזרו למכסת ימי המחלה/החופשה של בן/בת-הזוג בהתאם לאופי ההיעדרות.

ימי היעדרות שנוצלו עד ליום 31.12.2023 אך לא שולם בעדם שכר מלא, לא יופחתו ממכסת ימי ההיעדרות, ולא יתבצע זיכוי עבורם במכסה ממנה נוצלו, אלא בכפוף לבקשת העובד. 

ימי היעדרות שנוצלו החל מיום 1.1.2024 ועד למתן צו ההרחבה אך טרם שולם בעדם שכר מלא יוחזרו גם הם למכסה של בן/בת הזוג ממנה נוצלו, בהתאם לאופי ההיעדרות, והמעסיק ישלים לבן/ת הזוג את יתרת השכר שלא שולמה בגין ימים אלו. כל זאת, לא יאוחר ממשכורת החודש העוקב למועד מתן צו ההרחבה.

 

ונבהיר, כי עבור הימים שינוצלו החל ממועד כניסת ההסכם לתוקף ועד לתום תקופת ההסכם ישולם מלוא שכר מלא במשכורת חודש הניצול והם ייגרעו ממכסת ימי ההיעדרות המיטיבים על פי ההסכם.

ימי ההיעדרות ניתנים למימוש רק בעת שירות מילואים פעיל של בן/בת הזוג וניתן לממשם גם באופן חלקי כשעות היעדרות, ולאו דווקא כניצול של יום עבודה מלא. ימים אלה באים בנוסף לכל זכות אחרת מכל מקור שהוא,  ואינם נספרים בחשבון ימי המחלה או החופשה של בן/בת הזוג הזכאים לזכות. בגין ימי מחלה יש להציג אישור רפואי מתאים בסמוך למועד ניצול הזכאות.

 

האם ניתן לפדות את הזכאות להיעדרות?

לא. הזכאות לימי היעדרות אינה נצברת מעבר לתום לתקופת ההסכם, ואינה ניתנת לפדיון.

 

מהי שעת היעדרות של בן/בת זוג של משרת מילואים?

על-פי חוק עבודת נשים בן/בת זוג של משרת מילואים להיעדר בתקופה שבה שוהה בן הזוג בשירות מילואים. זכאות זו תמשיך לחול בתקופת ההסכם  גם במקרה בו בן/בת הזוג מועסקים במשרה מלאה המפוצלת בין מעסיקים שונים. אופן התחולה להיעדרות תחושב באופן יחסי אצל כל מעסיק תוך הצגת אסמכתאות למעסיקים על היקפי המשרה של בן/בת הזוג.

 

מהם הכללים הקבועים בהסכם הקיבוצי בנוגע לצבירת חופשה שנתית?

במקרים שבהם שירות המילואים ממושך ועל מנת לפצות על העומס המוטל על העובדים משרתי המילואים בתקופה זו, הוסכם לאפשר צבירת יתרת ימי חופשה שנתית מעבר לתקרה המותרת בחוק גם בהיעדר הסכמת המעסיק.

 

צבירת ימי חופשה אלו תתאפשר לניצול בחופשה שתינתן לעובד במהלך שתי שנות עבודתו הבאות ובתנאי שבמהלך התקופה הקובעת להסכם, המעסיק לא נתן לעובד חופשה; העובד נעדר בשל התייצבותו לצו 8 לשירות מילואים; העובד נעדר מעבודתו או לא ביצע אותה בשל מצב חירום והנסיבות המוגדרות בחוק; העובד נקרא לשירות עבודה או שהועסק במקום שמוגדר כמפעל חיוני לשירותים קיומיים לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום; העובד הועסק במתכונת של שעות נוספות  בשל מצב החירום לפי חוק שעות עבודה ומנוחה ו/או חוק עבודת נוער.

 

 

***

 

 

עו"ד נטע ברומברג, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה, ועו"ד ג'קי זילברמן, עומדות לרשותכם בכל עת למתן מידע נוסף או הבהרות בנוגע ליישום הוראות ההסכם.

תגיות: דיני עבודה | חרבות ברזל | משררתי מילואים