© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חרבות ברזל: צו הרחבה לתשלום לעובדים שנעדרו

תחולתו של ההסכם הקיבוצי שנחתם בפברואר 2024, המגדיר את התנאים בדבר תשלום לעובדים שנעדרו בשל הלחימה, הותנתה במתן צו הרחבה המחיל את תנאיו על כלל המשק. צו זה פורסם בראשית מרץ, ומשכך, ההסכם נכנס לתוקף.

שאלות ותשובות

האם על מעסיקים לשלם את שכרם של עובדים שנעדרו מיום 7.10.2023 עד 31.10.2023?

כן. כעת מעסיקים מחויבים לשלם את שכרם של עובדים שנעדרו מעבודתם בתקופה 7.10.2023 – 31.10.2023, כולה או חלקה, בעקבות הלחימה, ונושא תשלום השכר לעובדים שנעדרו בשל הלחימה מחייב באופן רוחבי. 

 

באילו מקרים עובדים שנעדרו יהיו זכאים לשכר?

עובד שנעדר מעבודתו בתקופת הזכאות, ועונה על אחד התנאים להלן, יהיה זכאי לתשלום שכר ממעסיקו בגין ימי היעדרות בתקופת הזכאות:

 

  1. העובד מתגורר בישוב שפונה לפי החלטת ממשלה ונעדר מעבודתו עקב המצב הביטחוני במהלך תקופת הזכאות.
  2. העובד מועסק במוסד חינוך שנמצא באזור מיוחד והוא נעדר מעבודתו באחד או יותר מהימים בתקופת הזכאות, עקב הוראה על סגירת המוסד החינוכי, או שהעובד נעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילד מתחת לגיל 14 שנמצא אתו עקב הוראה בדבר סגירת המוסד החינוכי בו לומד או שוהה הילד, ואם העובד מתגורר באזור מיוחד הוא יהיה זכאי לתשלום בתנאים המנויים בצו ההרחבה.
  3. העובד נעדר מעבודתו עקב הוראה בדבר איסור התקהלות.
  4. העובד הוא אדם עם מוגבלות אשר מקום מגוריו או מקום עבודתו נמצא באזור מיוחד, ובתנאי שהמוגבלות ידועה למעסיק או שהעובד המציא למעסיק אישור רפואי המעיד על המוגבלות, והמוגבלות מנעה מהעובד להגיע למקום העבודה או לשהות בו משום שהוא לא יכול לפעול שם לפי הנחיות פיקוד העורף.
  5. העובד הוא קרוב של אדם עם מוגבלות, כאשר המוגבלות ידועה למעסיק או הוצג אישור רפואי המעיד עליה. העובד נעדר לצורך טיפול בקרוב בעל מוגבלות או השגחה עליו משום שאותו אדם לא יכול לפעול על פי הנחיות פיקוד העורף, והעובד הצהיר בכתב שהוא היחיד שנעדר מעבודתו לשם השגחה או טיפול בקרוב בעל מוגבלות באותם ימי היעדרות, וכי בן/בת הזוג של העובד לא נעדרו מהעבודה באותם ימים.

 

איך מחושב השכר שישולם לעובד?

השכר שישולם יהיה שכר העבודה היומי של העובד, עד לתקרה של 1,510 ש"ח (ברוטו) ליום (הסכום נכון למועד עדכון זה, ועשוי להתעדכן בעתיד). השכר אינו כולל תוספות דוגמת תשלומים חד פעמיים, מתנות לחגים, פרמיות לא קבועות, תשלומים שנתיים, שעות נוספות בפועל, תוספת משמרות, כוננויות, החזרי הוצאות וגילום מס.

 

האם יש לשלם גם זכויות סוציאליות עבור השכר?

כן, יש לבצע הפרשות סוציאליות עבור השכר.

 

מה לגבי עובד שנעדר שמועסק במשרה חלקית?

ישולם החלק היחסי של השכר, בהתאם לשעות העבודה הרגילות של אותו עובד לסך של שעות העבודה במשרה מלאה.

 

ואם העובד נעדר רק חלק מיום העבודה?

יש לחשב את השכר באופן יחסי לחלק שנעדר.

 

האם עובד שהוצא לחופשה ללא תשלום (חל"ת) באותה תקופה זכאי לשכר?

ככל שהעובד פנה לקבל תשלום שכר, ואם לא היה שוהה בחל"ת היה זכאי לשכר בהתאם לתנאים המפורטים לעיל, הוא יהיה זכאי לתשלום שכר, עד לגובה השיפוי שיקבל המעסיק בגין אותו עובד. תשלום זה כפוף להתחשבנות לגבי אותו עבוד בין המוסד לביטוח לאומי לבין רשות המיסים.

 

אם המעסיק שילם לעובד בגין ימי ההיעדרות, האם העובד עדיין זכאי לתשלום לפי ההסכם הקיבוצי?

לא יהיה כפל תשלום. ככל שהמעסיק שילם לעובד את שכרו המלא בעד ימי ההיעדרות, העובד לא יהיה זכאי לתשלום נוסף מהמעסיק על סמך הוראות ההסכם הקיבוצי.

 

***

 

עו"ד נטע ברומברג, שותפה וראש מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה, עומדת לרשותכם בעניין זה, ובסוגיות נוספות הקשורות בדיני עבודה.

תגיות: חרבות ברזל | מילואים