© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

כל מה שצריך לדעת על "תו ירוק" לעובדים

ביום 5.10.2021 יכנסו לתוקפן תקנות מעודכנות ליישום ה"תו הירוק" במקומות עבודה.

 

עיקרי התקנות וההנחיות לפיהן יש להתנהל:

 

האם חובה לעובדים להציג "תו ירוק" חלה על כל מקומות העבודה במשק?

לא. יש לדרוש מעובדים להציג תו ירוק רק במקומות העבודה הבאים:

  • מוסדות רפואיים: בתי חולים; מרפאה; מוסד לטיפול במשתמשים בסמים; ארגון הנותן שירותי רפואת חירום; נותני שירותי שיקום לפי חוק שיקום נכי נפש בקהילה.
  • מוסדות רווחה: בית דיור מוגן; בית אבות; מסגרת חוץ-ביתית לקטינים; מקלטים לנשים נפגעות אלימות במשפחה וילדיהן; מסגרת חוץ-ביתית לאנשים עם מוגבלויות או מסגרת רווחה שאינה כוללת לינת לילה לקטינים/אנשים עם מוגבלות/אזרחים ותיקים; ומוסד כהגדרתו בחוק הפיקוח על מוסדות לטיפול במשתמשים בסמים וכן מסגרת אחרת המספקת קורת גג.
  • בידור ופנאי: מקומות שמתקיימים בהם אירועים, שמחות, כנסים, תערוכות; מועדון/דיסקוטק שמתקיים בו אירוע, מופעי בידור ואומנות, שאינו בהושבה ושכולל הגשת מזון; מכון כושר; סטודיו; בריכת שחייה המצויה במבנה; קאנטרי קלאב; אזור ישיבה בבית אוכל, לרבות בר או פאב; בית מלון; בתי קולנוע; תיאטראות; מופעי מוזיקה, מחול או בידור; מוזיאון; ספרייה; פארק שעשועים/מים; משחקייה (ג'ימבורי).

 

האם יש להציג תעודת מתחסן או מחלים או שמספיק להציג בדיקת קורונה שלילית? 

שתי החלופות אפשריות. עובד או עובדת במקומות העבודה שפורטו מעלה בלבד, חייבים להציג למעסיק תעודה מזהה ובנוסף אישור "תו ירוק" או אישור תוצאה שלילית בבדיקת קורונה מיידית שביצעו במהלך  84 השעות שקדמו לכניסתם למקום העבודה.

"תו ירוק" לעניין זה הוא אישור שמנפיק משרד הבריאות, לאדם, המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או מחוסן, או תעודת מחלים או מחוסן או אישור בדבר השתתפות בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל או אישור מאת גורם מחסן המעיד על כך קבלת מנת חיסון שלישית.

 

האם גם עובדים שאינם באים במגע עם מטופלים או קהל צריכים להציג "תו ירוק" או תוצאת בדיקה שלילית? 

לא. הצגת "תו ירוק" או תוצאת בדיקה שלילית אינה חלה לעובדים שהמעסיק קבע לגביהם שהם אינם באים במגע עם המטופלים, מקבלי השירות או קהל הלקוחות במקומות העבודה כמפורט מעלה.

 

מי צריך ליידע את העובדים על הכללים בנוגע להצגת "תו ירוק" או תוצאות בדיקות קורונה?

המעסיק מחויב ליידע את העובדים במקומות העבודה המפורטים מעלה לגבי הכללים בדבר הצגת "התו הירוק" או תוצאה שלילית של בדיקת קורונה, ולאכוף את הכללים הנוגעים לכך. אין לאפשר כניסה של עובדים למקום העבודה בניגוד לכללים אלו.   

 

ומה לגבי מעסיקים שלא חלות עליהם התקנות החדשות?

מעסיקים שלא חלות עליהם התקנות החדשות נדרשים לוודא כי כלל העובדים משתמשים במסכות ולנהל שיגרת ריחוק חברתי. מעסיקים רבים בוחרים לדרוש מעובדיהם שלא התחסנו לעבוד מרחוק או למסור בדיקה רפואית אחת לזמן מה. דרישה זו אפשרית ואנחנו ממליצים להתייעץ אתנו לפני יישומה במקום העבודה.   

 

האם התפטרות על רקע סירוב להתחסן או להציג בדיקת קורונה שלילית היא התפטרות "בדין מפוטר"?

לאחרונה פורסמו שני תזכירי חוק, אשר טרם נכנסו לתוקף ולכן אינם מחייבים בשלב זה. עם זאת, תזכירים אלה מעלים דיון מעניין בשאלה האם התפטרות על רקע סירוב להתחסן או להציג בדיקת קורונה שלילית מזכה בפיצויי פיטורים או השלמתם וכן בתשלום דמי אבטלה. לטעמנו, אין לראות בעובד המתפטר על רקע סירוב להתחסן או להציג בדיקת קורונה שלילית כמתפטר בדין מפוטר. יחד עם זאת, אנו ממליצים להמתין לעדכונים בנוגע לתזכירי החוק המניחים לדיון את השאלה האם עובד מתפטר בנסיבות אלה יהיה זכאי לפיצויי פיטורים או דמי אבטלה, מיד לאחר ההתפטרות, וכמובן להתייעץ בכל מקרה לגופו. 

 

***

מחלקת דיני עבודה של משרדנו עומדת לרשותכם בכל שאלה או התלבטות בנושא תו ירוק לעובדים.

תגיות: covid-19 | מעסיקים | עובדים | תו ירוק