© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פיצוי חריג בסך של 300,000 ש"ח לעובד בגין התעמרות בעבודה

בית הדין הארצי לעבודה פסק לאחרונה פיצוי בסכום של 300,000 ש"ח לזכות עובד בגין התעמרות בעבודה. העובד, פקיד במחלקת המיון של בית חולים ממשלתי, הגיש תלונה נגד המנהל האדמיניסטרטיבי בבית החולים. תלונה זו נסגרה, אולם בהמשך, העובד נתקל במספר סוגי התנהגות חריגה כלפיו. כך, העובד הועבר (בהסכמה) למחלקה אחרת בבית החולים, במקביל, המנהל הגיש תביעת דיבה נגד העובד והעניין אף נדון בנציבות שירות המדינה, אחוזי המשרה של העובד הופחתו, הוא הועבר שוב למחלקה אחרת ולא מצא את מקומו שם, ועוד. לבסוף , העובד ביקש לפרוש פרישה מוקדמת כשהוא בן 50. 

 

פרישה מוקדמת ותביעה

 

לפני פרישתו ב-2012 התנצל העובד בפני המנהל על מנת למחוק את תביעת הדיבה שזה הגיש נגדו, ובמקביל נסגר התיק המשמעתי שפתחה נציבות שירות המדינה נגד העובד בעניין זה. מאוחר יותר, לאחר פרישתו, העובד דרש להשיבו לעבודה, בטענה שאולץ לפרוש, אך בקשתו נדחתה. לבסוף, בשנת 2015 הגיש העובד תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בעילה של התעמרות. לאחר שש שנים פסק בית הדין האזורי פיצוי לעובד בסך 60,000 שקל. העובד ערער על גובה הפיצוי ובית הדין הארצי לעבודה קיבל את ערעורו והעמיד את הפיצוי על סך של 300,000 ש"ח.

 

בקביעת שיעור הפיצוי בגין התעמרות בעבודה, בית הדין הביא בחשבון את המרכיב הלא-ממוני של עוגמת נפש, את ההשלכות הכלכליות של פרישתו של העובד וכן את המרכיב ההרתעתי בהתחשב בכך שהמעסיקה היא המדינה.

 

מאפייני התעמרות בעבודה

 

חשוב לזכור כי התעמרות בעבודה מתאפיינת במספר היבטים ובין היתר, בהתנהגות חוזרת או במספר אירועים נפרדים (גם אם שונים זה מזה), להבדיל מאירוע חד-פעמי.

 

בבירור טענה להתעמרות, יש לבחון את טענות העובד כמכלול, שכן בחינת הטענות במנותק זו מזו עשויה להוביל להחמצת התעמרות, שבאה לידי ביטוי בתמונה השלמה והכוללת. יש להבין כי לא כל עוגמת נפש הנגרמת לעובד בגין יחסים עכורים עם חברים לעבודה או התנהלות ממונה תחשב כהתעמרות בעבודה. ההתנהגות נבחנת במבט אובייקטיבי, ולא די בתחושה סובייקטיבית של העובד.

 

מקרה זה הוא חריג בנוף, והסכום שנקבע גבוה מסכומים שנפסקו בתביעות התעמרות אחרות. זהו סמן נוסף למגמה בפסיקה העוסקת בהתעמרות בעבודה, עוד בטרם נחקק הסדר בנושא זה. מטבע הדברים, פסק דין זה (ואחרים) מחייב מעסיקים לטפל בנושא מניעת התעמרות באופן כללי ומטרים, וכמובן לטפל באירועי התעמרות. אנו ממליצים לשקול דרכי התמודדות אפשריות עם שני עניינים אלה.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם בכל שאלה הקשורה בבניית תכנית למניעת התעמרות בעבודה, בבירור תלונות ובכל סוגיה אחרת הקשורה בדיני עבודה.

 

נטע ברומברג היא שותפה וראש מחלקת דיני עבודה במשרד.

תגיות: התעמרות בעבודה | פיצויים