© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הנגשת דיווחי חברות ציבוריות: בית המשפט דחה על הסף את כלל התובענות הייצוגיות

לפני כשנתיים הוגשו כנגד עשרות חברות ציבוריות ותאגידים מדווחים בישראל בקשות לאישור תובענות ייצוגיות, בטענות של הפרות של הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

 

התביעות נגעו לחובות של חברות ציבוריות ותאגידים לפרסם לציבור דיווחים מיידיים ותקופתיים, כגון: דוחות כספיים, תשקיפים, דיווחים אודות אירועים מהותיים בחיי התאגיד ועוד, וזאת באמצעות מערכת האינטרנט של רשות ניירות ערך (מגנ"א).

 

תובענה ייצוגית

 

במקביל להגשת הבקשות לאישור, חברות ציבוריות רבות במשק קיבלו מכתבי התראה מקדימים לפני הגשת תובענה ייצוגית. במרכז הליכים ופניות אלו ניצבה הטענה, כי התאגידים הנתבעים (או הנתבעים הפוטנציאליים) אינם מבצעים התאמות נגישות לדיווחיהם במגנ״א ולמסמכים המצורפים להם, ובכך, לכאורה, מפרים את הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ואת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות לשירות), אשר, לפי הנטען, חלות על התאגידים בנסיבות העניין.  במילים פשוטות – בתובענות ובפניות המקדימות נטען, כי אנשים כבדי ראיה מופלים לרעה על-ידי התאגידים, בכך שנמנע מהם (לחלוטין או באופן חלקי) להתחקות אחר האמור בדיווחים ולכלכל את צעדיהם בהתאם. על כן, בית המשפט התבקש בתובענות להורות לתאגידים הנתבעים לבצע התאמות נגישות לדיווחים ולמסמכים, וכן, נתבע סעד כספי בסך של מיליוני שקלים מכל תאגיד ותאגיד.

 

משרדנו ליווה וייצג חלק נכבד מן התאגידים הנתבעים, וכן, העניק חוות דעת לחברות ציבוריות אשר ביקשו לבחון את מידת חשיפתן לנושא.

 

ההליך המשפטי

 

המהלך הראשון בתיקים היה לאחד את כלל הבקשות, כך שיידונו בפני שופט אחד ויתבררו בשני שלבים (כך שתחילה תתבררנה רק שאלות משפטיות רוחביות ומשותפות, בלא היבטים עובדתיים פרטניים). המהלך הזה צלח לפני כשנה, ובחודש מרץ 2022 קיבל בית המשפט את הבקשות בעניין זה והורה כי כל התיקים יתנהלו יחד בבית המשפט בתל אביב וכי בשלב ראשון יידונו רק שאלות משפטיות משותפות לכלל הנתבעים.

 

המהלך השני היה לגופו של עניין – הצגת טענות, אשר נתמכו גם בחוות דעת מומחה, שלפיהן אין לברר את התיקים האלה במסגרת של תובענות ייצוגיות, אין לפסוק פיצוי ל"חברי הקבוצה", ואין להחיל חובות הנגשה על החברות עצמן במסגרת דיונית שכזו (אלא בשיח מול הרגולטורים בלבד) וזאת משלל טעמים עובדתיים ומשפטיים כאחד.

 

כמי שייצג את המספר הרב ביותר של נתבעים, משרדנו הוביל את הייצוג המשותף ועמד בחזית ההגנה מפני התביעות.

 

פסק הדין

 

בתחילת החודש ואחרי שנה וחצי של ניהול התיקים, ניתן פסק דין, אשר דחה על הסף את כל 66 התביעות הייצוגיות.

 

פסק הדין ניתן בהסכמה, לאחר שהשופט שדן בתיק המליץ לתובעים הייצוגיים לסגת מן התביעות, בציינו, כי הוא נוטה לאמץ את טענות ההגנה – טענות שברובן נכתבו שנה וחצי קודם לכן בחוות הדעת שנתן משרדנו ללקוחותיו.

 

לאור הפסיקה, אנחנו מסייעים לחברות ציבוריות, בהבהרה של חובות ההנגשה החלות עליהן מול הרגולטורים הרלוונטיים והוראות הדין החלות בעניין זה.

 

***

 

משרד ברנע ג'פה לנדה עומד לרשותכם בכל שאלה בנושא דיווחים של חברות ציבוריות, ובסוגיות אחרות בתחום.

 

עורכי הדין אייל נחשון, חגית רוס וענת אבן-חן ייצגו את הלקוחות.

 

תגיות: הנגשה | תובענות ייצוגיות