© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

סיווגן של פליטות גזי חממה: מכלול 1, 2, ו-3

בשנים האחרונות גברה המודעות העולמית להשפעתן של פליטות גזי החממה על ההתחממות הגלובלית ועל משבר האקלים. כתוצאה מכך קמו יוזמות שונות הדורשות מחברות וארגונים לדווח על פליטות אלה ולערוך רישום מסודר שלהן.

בארץ ובעולם קיימים מערכי דיווח, אך לעת עתה, רובם הם מערכי דיווח וולונטריים. יחד עם זאת, בקבלת ההחלטה האם להצטרף למערך דיווח וולונטרי, הארגון מתחייב לדווח בהתאם להנחיות שנקבעו מראש (כדי להבטיח מעקב אמין אחר הנתונים הנמסרים במסגרת הדיווח).

 

מגמת הדיווח, בשילוב עם שוק ההשקעות האחראיות שצובר תאוצה, מעוררים בקרב מנהלי החברות והארגונים את הצורך להתכתב עם המגמות העולמיות ולדווח באופן וולונטרי על פליטות גזי החממה.

 

לניהול המעקב אחר פליטות גזי החממה קיימים יתרונות רבים הכוללים, בין היתר, למידה על אופי הפליטות בארגון (ופוטנציאל הפחתתן), יכולת השתלבות בשווקי המסחר בפליטות פחמן ומיצוב מיטיב בקרב קהילת המשקיעים.

 

תהליך הדיווח מורכב משלבים רבים, אך השלב הראשון והמרכזי הוא אפיון וסיווג מקורות הפליטה בתאגיד. לצורך כך, הוגדרו שלושה "מכלולים" (ובאנגלית – Scopes) של מקורות פליטת גזי החממה עבור הדיווח. המטרה היא ששלושת הדיווחים יחדיו יספקו תמונה מלאה וכוללת של כל הפליטות, הן הישירות והן העקיפות, שנגרמות כתוצאה מפעילות הארגון המדווח.

 

שלושת המכלולים

 

 

מכלול 1

אולי המכלול הפשוט מכולם, כולל בתוכו את הפליטות הישירות בלבד (אשר מקורן במתקנים הנמצאים בבעלות הארגון). כך לדוגמה, במסגרת המכלול הראשון, ידווח ארגון על פליטות כתוצאה משריפת דלק, פליטות הקשורות לייצור אנרגיה עצמית (חשמל או חום לדוגמה), פליטות הקשורות לשינוע של עובדים, חומרים או מוצרים (באמצעות כלי רכב בבעלות הארגון) וכדומה.

 

מכלול  2

מדובר במכלול משני של פליטות עקיפות אשר מקורן בייצור אנרגיה עבור הארגון. מדובר למעשה במכלול שבמסגרתו נדווח על אנרגיה שנרכשה מגורם חיצוני לשימוש עבור הארגון. משמע, האנרגיה נצרכת אצל הארגון המדווח אך הפליטות נפלטות אצל גורם חיצוני (ולכן, פליטות אלה ייחשבו גם הן כפליטות שהארגון מחויב בדיווח עליהן).

 

מכלול  3

מדובר במכלול הפליטות שנגרמות כתוצאה משרשרת האספקה של הארגון. מדובר על פליטות כתוצאה מפעילות בנכסים שאינם בבעלות הארגון, אך נגרמות כתוצאה מפעילות הארגון. מכלול זה יכלול למעשה את כל מה שלא נכנס לגדר מכלול 1 ומכלול 2 (ומכלול זה יהווה את מכלול 1 ומכלול 2 עבור ארגונים אחרים, כך שפליטות אלה ידווחו לעיתים מספר פעמים במסגרת מכלולים שונים בארגונים שונים).

 

מכלול 3 (Scope 3) וחשיבותו

לאור הקושי למפות את כל הפליטות הנכנסות במסגרת "מכלול 3" (ומנגד, לאור ריבוי הפליטות העקיפות שכל ארגון גורם להן) – ישנה תמיכה עולמית בקרב ארגוני הסביבה לאמץ דרישות גילוי בקשר עם הפליטות הנספרות במסגרת "מכלול 3". כך למשל, הנחיות הדיווח על קיימות תאגידית של האיחוד האירופי (אשר נכנסה לתוקף בינואר 2023) מחייבות גילויי ESG מעמיקים, לרבות דיווח מקיף על פליטות "מכלול 3".

 

"מכלול 3" הופך מיום ליום לסוגיה בוערת וקריטית הן עבור הארגונים והן עבור המשקיעים. נציין כי האיחוד האירופי מקדם באופן אקטיבי חובת גילוי ודיווח מקיפה ככל הניתן בקשר עם פליטות "מכלול 3" (שכן, השיקולים הסביבתיים כבר קיבלו ביטוי נרחב ברגולציה האירופאית). מיצובו של "מכלול 3" כמכלול החשוב מכולם נובע מכך שזהו המכלול אשר במסגרתו ניתן לצמצם באופן המשמעותי ביותר (והמהיר ביותר) את טביעת הרגל הפחמנית של הארגון (באמצעות מודעות והחלת מדיניות "ירוקה").

 

לא רק האיחוד האירופי מקדם חובת גילוי ודיווח מקיפה בקשר עם פליטות "מכלול 3", אלא גם הרגולטורים בארה"ב. כיום, רשות ניירות הערך בארה"ב מחייבת גילוי של הפליטות הנכללות ב"מכלול 1" ו"מכלול 2", אך לאור משקלן הכבד של פליטות "מכלול 3" – חובת הדיווח עליהן הופכת לקריטית במיוחד עבור החברות המדווחות.

 

איסוף הנתונים על פליטות "מכלול 3" מצריך מידע ממקורות רבים, ולצורך כך חברות יאלצו לשנות את שיטות איסוף הנתונים שלהן. כאמור, מדובר בחובת דיווח שתצריך השקעת משאבים והיערכות ארגונית מחודשת, שתהיה מתורגמת, בין היתר, לעלויות גבוהות.

 

משכך, נראה כי הדרישה לדיווח מקיף לעניין פליטות גזי החממה בעולם התאגידי תופסת תאוצה והופכת למרכזית, הן מבחינת המשקיעים והן מבחינה רגולטורית. חברות רבות חוששות מההיערכות המחודשת שחובת הדיווח תוביל אליה, ומבינות כי כדאי להיערך בהקדם האפשרי (שכן, גם דיווח וולונטרי מוקדם יזכה את הארגון המדווח בהכרה בהפחתות עתידיות).

 

 

***

 

צוות ESG בברנע ג'פה לנדה עומד לשירותכם בכל שאלה הקשורה במדדי ESG ודיווחים הקשורים באיכות הסביבה.

 

איזבל פשייב היא עורכת דין במחלקת התאגידים במשרד.

 

תגיות: Scope 3 | איכות הסביבה | גזי חממה