© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

האם חברות ציבוריות מחויבות בעריכת התאמות נגישות לדיווחיהן לבורסה?

בשבועות האחרונים הוגשו עשרות בקשות לאישור תובענות ייצוגיות כנגד חברות ציבוריות ותאגידים מדווחים, מן הידועים והמובילים במשק. הבקשות דומות זו לזו במהותן (פרט לזהות הגורם הנתבע), וברובן הוגשו על-ידי אותו תובע-מבקש, ובאמצעות אותם עורכי דין.

 

הגופים הנתבעים מחויבים לפרסם באופן שוטף לציבור דיווחים מיידיים ועיתיים, במסגרת מערכת האינטרנט של רשות ניירות ערך (מגנ"א) ובמסגרת מערכת האינטרנט של הבורסה לניירות ערך (מאי"ה). בהתאם, מפרסמים הגופים הנתבעים דיווחים שונים באותן פלטפורמות, ולחלקם הם אף מצרפים מסמכים (דוחות כספיים, דוחות מיידיים ותקופתיים, תשקיפים וכו').

 

במרכז ההליכים ניצבת הטענה, כי התאגידים הנתבעים אינם מבצעים התאמות נגישות לדיווחיהם ולמסמכים המצורפים להם. בכך, כביכול, הם מפרים את הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, ואת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות לשירות), אשר לפי הנטען חלות על התאגידים הנתבעים בנסיבות העניין.

 

במילים פשוטות –

בתובענות נטען, כי אנשים עם מוגבלות מופלים לרעה על-ידי התאגידים הנתבעים, ונמנע מהם (לחלוטין או באופן חלקי) להתחקות אחר האמור בדיווחים ולכלכל את צעדיהם בהתאם. על כן מבוקש בתובענות להורות לתאגידים הנתבעים לבצע התאמות נגישות לדיווחים ולמסמכים, וכן נתבע סעד כספי בסך של מיליוני שקלים מכל תאגיד ותאגיד.

 

 

משרדנו מלווה ומייצג חלק נכבד מן התאגידים הנתבעים. בנוסף אנו מעניקים חוות דעת לחברות ציבוריות החפצות בכך בדבר תחולת הוראות הדין בעניין חובת הנגשת דיווחיהן.

 

על פני הדברים, והגם שמדובר בשלב ראשוני ביותר, כבר עתה מעוררים ההליכים שאלות כגון: האם הוראות הדין אכן חלות על התאגידים עצמם בנסיבות העניין (או שמא על גופים אחרים); מה האופן והמידה שבהם ניתן ליישם את הוראות הדין בעניינם של הדיווחים הספציפיים בפלטפורמות הרלוונטיות; והאם אכן לא בוצעו התאמות נגישות באופן שמנע מאנשים עם מוגבלות להתחקות אחר הדיווחים.

 

הגם שככלל אין חולק על חשיבות עריכת התאמות נגישות עבור אנשים עם מוגבלות והקפדה על הוראות הדין, יש גם יש חולק ביחס לשאלה על מי מוטלת החובה, באילו מקרים, והאם מוצדק לאשר תובענות ייצוגיות בסך מצטבר של עשרות, ואולי מאות, מיליוני שקלים בנסיבות העניין.

 

***

אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה או הבהרה בנושא. לפרטים נוספים וליצירת קשר הקליקו כאן

תגיות: התאמת נגישות | חברות ציבוריות | תובענות ייצוגיות