© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

בית המשפט מצמצם את האפשרות להסתמך על ליווי עורך דין כהגנה מפני כתב אישום

בפסק דין שניתן לפני מספר ימים קבע בית המשפט העליון, כי פטור מאחריות פלילית בגין הסתמכות על ייעוץ משפטי לא יחול במקרה שבו עורך הדין לא התריע על אי-חוקיות הפעולה. המשמעות היא כי כאשר עורך דין, גם אם היה נוכח ומודע לפעולה, לא הזהיר את הלקוח מפני פליליותה, הלקוח לא יוכל לטעון כי הסתמך על ייעוץ משפטי באופן המגן עליו מכתב אישום.

 

במקרה שנדון בבית המשפט הואשמו קבלני בנייה שתיאמו שלא להגיש הצעות למכרזים לבניית ממ"דים ביישובי עוטף עזה בשנת 2008. הקבלנים ערכו ישיבות משותפות שבהן גיבשו את ההסכמות ביניהם, נערכו מסמכים וגובשו מכתבים שנשלחו לרשויות. בישיבות נכח אף עורך-דין מטעמם, אשר לא הזהיר אותם בדבר אי-חוקיות המעשים. הקבלנים טענו כי הסתמכו על התנהלות עורך הדין, ולכן יש לפטור אותם מאחריות פלילית. 

 

בית המשפט העליון אישר את קביעת בית המשפט המחוזי, כי "שתיקת" עורך הדין אינה מהווה הגנה לנאשמים. בית המשפט העליון קבע, בנוסף, כי היה ברור גם לקבלנים, כי פעולתם עתידה לפגוע אנושות בתחרות (ובנוסף לא התקיימו דרישות סף נוספות לתחולת ההגנה).

 

בנוסף, ובמישור העקרוני, קבע בית המשפט, כי אין מקום לגישה הפוטרת מכתב אישום מי שעבר עבירה פלילית, על בסיס העובדה שעורך הדין לא התריע על כך שהפעולה היא פלילית.

 

בכך שינה בית המשפט פסיקה קודמת, שהותירה פתח לטענה כי אין להאשים מי שעבר עבירה מעת ששכר עורך דין, שכן רשאי היה לצפות שזה יבחן ביוזמתו את כל ההיבטים המשפטיים הרלוונטיים ויתריע בפניו על אי-חוקיות.

 

השלכות ההחלטה

 

 

המשמעות היא כי רק באם יוכל מי שעבר עבירה להראות כי פעל בתום לב על בסיס ייעוץ משפטי פוזיטיבי שלפיו פעולה מסוימת אינה מהווה עבירה פלילית, הוא עשוי ליהנות מפטור מאחריות פלילית (בהינתן תנאים נוספים שנקבעו בפסיקה). דברים אלה נכונים ספציפית לדיני התחרות (התחום שבו עסק פסק הדין), אולם גם באופן כללי.

 

כלומר, הלקוח לא יוכל להתגונן מפני העמדה לדין בטענה שציפה שעורך דין שאת שירותיו שכר, למשל בכדי להכין עבורו חוזה, ללוותו בעסקה או בהכנת מכרז, יזהיר אותו שפעולותיו או דבריו מהווים הפרה של דיני התחרות (או של חוקים אחרים).

 

הלקוח חייב אפוא להצטייד בעורך דין מומחה לתחומים הספציפיים שאת חוקיותם יש לבחון (ובכל לזה – לתחום התחרות), ולוודא כי הוא מקבל עצה ברורה ומפורשת כי פעולתו אינה מהווה עבירה.

 

***

 

מחלקת התחרות וההגבלים העסקיים תשמח לעמוד לרשותכם בכל פנייה ושאלה בעניינים אלו.

 

 

 

תגיות: אחריות פלילית | בית המשפט העליון