© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

האם מתווך שפועל בשירות חברה למכירת דירות רשאי לגבות דמי תיווך גם מהרוכשים?

מתווכים מורשים התקשרו מול חברה יזמית למתן שירותים בשני פרויקטים של חיזוק מבנים עפ"י תמ"א 38. במסגרת ההסכמים, התחייבו המתווכים להחתים את בעלי הזכויות בבניין על הסכם התקשרות עם החברה, ולשווק את הדירות החדשות שיתווספו. החברה מצידה התחייבה לשווק את הדירות החדשות באמצעות המתווכים בלבד, ולשלם להם את התמורה המוסכמת על פי ההסכמה.

 

לחברה נודע כי המתווכים גובים מהקונים של הדירות החדשות עמלת תיווך בשיעור 2% מהתמורה בצירוף מע"מ וזאת בנוסף לסכום שהחברה התחייבה לשלם להם בגין מכירת הדירות.

 

עם היוודעות הדבר, החברה פנתה אל המתווכים בבקשה לחדול מגביית עמלת התיווך כיוון שהדבר מסכל את מכירת הדירות. נוסף לכך דרשה החברה להחיש את מכירת הדירות החדשות ולתחום את הבלעדיות שניתנה למתווכים בהסכמים לפרק זמן מוגבל של שלושה חודשים.

 

המתווכים התנגדו לדרישות אלה, והחברה שלחה להם הודעה על ביטול ההסכמים. המתווכים הגישו תביעה לבית משפט השלום, אולם הוא דחה את טענתם וקבע כי החברה הוכיחה כי גביית דמי תיווך גם מהקונים במכירת דירות תמ"א אינה מקובלת בשוק, וכי היה על המערערים לגלות לחברה שבכוונתם לגבות דמי תיווך מהקונים.

 

במסגרת ערעור על פסק דינו של בית המשפט השלום, נדרש בית המשפט המחוזי לתת פרשנות לשאלה האם יש נוהג כללי ביחס לחובתם של המתווכים בגביית דמי תיווך גם מרוכשי הדירות, וכן האם חוק המתווכים במקרקעין חל בנסיבות העניין.

 

הלכות מסחר

היות וההסכמים שותקים ביחס לשאלה האם ניתן לגבות עמלת תיווך מרוכשי הדירות החדשות, הרי שחוסר זה ניתן להשלים באמצעות נוהג, זאת בהתאם להוראות סעיף 26 בחוק החוזים (חלק כללי) הקובע כי נוהג הוא אורח התנהגות שעל פיו פועלים אנשים בתחום מסוים, הליכות מסחר שמקיימים באופן רצוף, כך שאנשים מצפים לחזרה עליהן. בית המשפט המחוזי שוכנע כי בהסכמי שיווק דירות תמ"א, לא קיים נוהג בשוק המאפשר למתווך לגבות דמי תיווך מרוכשי הדירות החדשות. בית המשפט נסמך על סעיף 10 לחוק המתווכים במקרקעין הקובע כי "מתווך במקרקעין לא יתווך בעסקת מקרקעין אם יש לו ענין אישי במקרקעין או בעסקה, אלא אם כן גילה ללקוחו את ענינו האישי כאמור וקיבל את הסכמת הלקוח לכך בכתב".

 

לגישת המחוזי, יתכן כי קבלת עמלה מהצד השני היא בגדר עניין אישי של המתווך כאמור בסעיף 10 לחוק. במקרה כזה עליו לגלות הדבר לשני הצדדים ולקבל את הסכמתם בכתב.

 

בית המשפט המחוזי דחה את הערעור ופסק, כי חוק המתווכים במקרקעין אכן חל ולכן קמה זכותם לקבלת "דמי תיווך". עם זאת, היות והמתווכים פעלו כשלוחים של החברה היזמית (שכן הם ליוו את פעולותיה בשלבים שונים של הפרויקט), הרי כי בנסיבות אלה חלה על המתווכים החובה לגלות למשיבה כי בכוונתם לגבות עמלת תיווך גם מרוכשי הדירות.

 

***

משרד עורכי דין ברנע עומד לרשותכם בשאלות בנושאי נדל"ן והתחדשות עירונית, ונושאים אחרים. 

***

תגיות: שכר טרחה | תיווך