© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

גם ללא הסכמה של 100% מהדיירים – ניתן להגיש תכניות פינוי בינוי ישירות לאישור הוועדה המחוזית

עו"ד אלעזר במברגר, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הבהיר לאחרונה כי ניתן להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ללא צורך בהסכמתה של הוועדה המקומית.

 

תהליכי התחדשות עירונית מתאפיינים במורכבות ובאתגרים שונים מבחינה תכנונית, כלכלית, עירונית ורגולטורית. חלק ניכר מהעיכוב בקידום תוכנות פינוי בינוי הינם מכוח הליכים ארוכים מאוד בוועדות המקומיות, אשר ללא אישורן לא היה ניתן להתקדם לאישור התוכנית בוועדה המחוזית.

 

בהתאם לתקנות התכנון והבנייה הוחרגו תכניות להתחדשות עירונית מהכלל המחייב את הסכמתו של בעל דירה להגשת תכנית לפינוי בינוי. התקנות קבעו כי במקרים של הגשת תכנית לפינוי בינוי נדרשת הסכמה של 60% מבעלי הזכויות במתחם ולא פחות מ-50% הסכמה של בעלי הדירות, בכל אחד מהבניינים המשותפים.

 

יחד עם זאת, ולצורך ההגדרה של "מתחם לפינוי בינוי" נדרש כי המתחם יקבל אישור מקדמי להכרזה במסלול "מיסוי" וכן יקבל את הסכמת הרשות המקומית להכרזה/למתן האישור המקדמי על המתחם.

 

משמע כי ללא אישור הוועדה המקומית, לא היתה לייזם אפשרות להגיש את התוכנית ישירות לוועדה המחוזית, אלא אם חתמו 100% מהבעלים על הסכם פינוי בינוי.

 

שינוי התנאי

 

תנאי זה השתנה  בספטמבר 2021, כאשר במסגרת תיקונים שנעשו בחוק ההסדרים, עודכנו תקנות התכנון והבנייה ועודכנה הגדרתה של תכנית פינוי בינוי כך שתכלול גם "תוכנית שעיקרה הריסה של בית משותף ובנייה של בית משותף תחתיו, בין שמדובר במתחם פינוי ובינוי כהגדרתו בחוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ובין שבדרך אחרת".

 

מהתיקון עולה כי כל יזם/חברה אשר חפץ לקדם תכנית פינוי ובידיו הסכמה של 60% לפחות מבעלי הדירות במתחם ו-50% הסכמות מבעלי הדירות בכל בניין, רשאי להגיש את התוכנית ישירות לאישורה של הוועדה המחוזית ולחסוך שנים באישור התוכנית בוועדה המקומית לפני כן.

 

נדגיש כי כדי ליהנות מהקלות מיסוי במסגרת עסקאות התחדשות עירונית, וכן לצורך הגשת תביעה כנגד דייר סרבן, נדרשת הכרזה על המתחם כמתחם אשר הופקדה עבורו תוכנית מפורטת, ושנחתמו בו הסכמים עם לפחות 67% מכלל בעלי הדירות במקבץ הפינוי בינוי ו-60% הסכמים חתומים בכל בניין.

 

***

משרד עורכי דין ברנע ג'פה לנדה עומד לרשותכם בשאלות נוספות בנושאי נדל"ן ונושאים נוספים. 

 

תגיות: וועדה מחוזית