© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מבזק דיני עבודה – פברואר 2018

הגברת האכיפה בגין עבירות בטיחות בעבודה

חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011, נכנס לתוקף בשנת 2012 וקבע כמטרתו המוצהרת להגביר ולייעל את האכיפה של חוקי העבודה על רקע תופעה הולכת וגוברת של אי ציות לדיני העבודה.

 

במסגרת החוק, הונהג הליך אכיפה מנהלי חדש, במסגרתו מפקח עבודה בכיר מטעם משרד העבודה הוסמך לפעול לאכיפת חוקי העבודה הספציפיים שפורטו בתוספת לחוק, תוך מתן התראה מינהלית ואף הטלת עיצום כספי על מעסיקים. גובה העיצום הכספי נקבע לפי שלוש דרגות חומרת ההפרות, כפי שסווגו בחוק.

 

במקרה של תאגיד נקבע עוד כי מנכ"ל של תאגיד מחוייב לנקוט בכל האמצעים  הסבירים ולפקח למניעת הפרות של התאגיד שהוא עומד בראשו, שכן אחרת עלול לשאת באחריות אישית וניתן להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של 50% מהעיצום הכספי שניתן להטיל על התאגיד בגין ההפרות הרלוונטיות.

 

החל מיום 1 בינואר 2018, עודכנה רשימת העבירות בגינן ניתן לפעול לאכיפה במסגרת החוק, ונוספה לחוק רשימה ארוכה של עבירות בטיחות, בגינן ניתן יהיה ליתן התראה מנהלית או להטיל עיצום כספי, בין היתר בעניין בטיחות משטחי עבודה, בטיחות בעבודה בגובה, ארגון וניהול הבטיחות.

 

בשים לב להגברת האכיפה המנהלית בתחום עבירות הבטיחות, מומלץ למעסיקים לבחון כי הינם עומדים בדרישות הדין לעניין חובות הבטיחות בעבודה.

 

גיל פרישת חובה מיוחד למי שילדו נפטר

ביום 14.12.2017 פורסם חוק גיל פרישה (הורה שילדו נפטר)(הוראת שעה), התשע"ח-2017.

 

חוק גיל פרישה, שפורסם בשנת 2004 קבע, כי גיל 67 הוא גיל פרישת חובה, ובהגיעו אליו המעסיק יוכל לחייב את העובד לפרוש.

 

למרות חוק גיל הפרישה הכללי, החוק החדש קובע, כי הורה שילדו נפטר, ואשר עבד באותו מקום עבודה לפחות 7 שנים לפני הגיעו לגיל פרישת חובה, לא יחוייב לפרוש בגיל 67, אלא יהיה זכאי להמשיך ולעבוד עד גיל 71, מבלי שהמעסיק יוכל לחייבו לפרוש.

 

החוק החדש חל על מעסיקים שמעסיקים מעל 25 עובדים. כמו כן, החוק לא יחול על מקצועות מסויימים שפורטו בחוק, כגון כבאי, שוטר, טייס, סוהר ועובדי שירותי הבטחון.

 

המשמעות היא שעובד שילדו נפטר ואשר לא יהיה מעוניין לפרוש אלא יבקש להמשיך ולעבוד לאחר גיל 67 יהיה רשאי לעשות כן, ומעסיקו לא יוכל לחייבו לפרוש.

 

החוק אינו מפרט סיבות ספציפיות לפטירת הילד ולכן בשלב זה יחול על כל הורה שילדו נפטר, אלא אם יקבע בתקנות אחרת.

 

בגין הפרת חוק זה בית הדין לעבודה הוסמך לפסוק פיצוי כספי לעובד, גם בלא הוכחת נזק של ממון.

 

בשלב זה נקבע כי החוק יעמוד בתוקפו מיום 01.01.2018 למשך ארבע שנים בלבד, והשר לשיוויון חברתי יערוך מחקר בנושא ויגיש את ממצאיו עד שנה לפני תום תקופת החוק.