© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

שחיתות ושוחד: ה-SEC אוכפת פעילות לא אמריקאית מחוץ לגבולות ארה"ב

במאי 2023 הגיע לסיומו הליך אכיפה מורכב של רשות ניירות הערך האמריקאית כנגד חברת פיליפס, חברה ציבורית הולנדית למוצרי טכנולוגיה רפואיים. ההליך הסתיים בפשרה, לפיה פיליפס תשלם קנס בגובה של מעל 62 מיליון דולר בגין הפרות של הוראות ה-Foreign Corrupt Practices Act (ה-FCPA).

 

ההליך החל בעקבות חשדות כי פיליפס, באמצעות חברות בנות בבעלותה הפרטית הפועלות בסין,  זכתה במכרזים של בתי חולים ציבוריים בסין ש"נתפרו" עבורה, לאחר תשלומי שוחד שנתנו עובדי פיליפס סין למנהלים בבתי החולים. בנוסף, נטען שפיליפס סין נתנה הנחות משמעותיות למפיצים של מוצריה בסין, באופן שהעלה חשד להיווצרות שולי רווח למפיצים שינותבו לתשלומי שוחד לעובדי בתי החולים.

 

הליך האכיפה והפשרה שבסיומו, מעלים נקודות מעניינות, הקשורות הן בסמכות השיפוט של רשויות האכיפה האמריקאיות והן בטיב המעשים המעלים חשדות לשוחד.

 

סמכות שיפוט

 

מעשי השחיתות נעשו בסין, על ידי חברה פרטית של פיליפס, ולכאורה ללא שום קשר לארה"ב ולפיקוח של ה-SEC. אולם, ה-SEC (ולא בפעם הראשונה) מרחיבה את כנפי פקודת ה-FCPA, שהיא חקיקה אמריקאית ובעלת תחולה בארה"ב, וקונה לעצמה סמכות שיפוט על פעולות של יחידים וחברות ברחבי העולם.

 

הזיקה של המעשים לארה"ב, שאיפשרה את תחולת ה-FCPA על פעילותן של פיליפס סין, הינה עצם העובדה שחברת האם של פיליפס סין, חברת פיליפס, היא חברה ציבורית שנסחרת, בין היתר, בבורסת ניו יורק (New York Stock Exchange). למרות שמדובר בחברות שאינן אמריקאיות ובמעשים שלא התרחשו על אדמת ארה"ב.

 

הנחה או שוחד?

 

בין ההפרות הנטענות כנגד חברת פיליפס, נטען שמתן הנחות משמעותיות למפיצים של פיליפס סין, מעלה חשד לניתוב אותם שולי רווח של המפיצים למתן שוחד לפקידי ציבור זרים. מדובר בהרחבה משמעותית של החשדות למעשי שוחד, משום שה-SEC רואה בעצם מתן הנחה משמעותית, פתח לשחיתות שדורש אכיפה בהתאם, מבלי שכלל נטען שאכן בוצעו מעשי שחיתות שכאלה. כלומר, פיליפס נחשדה במתן פתח ממשי לשוחד, ובעיני ה-SEC, עצם מתן ההנחה המשמעותית היא הפרה של פקודת ה-FCPA.

 

תכנית ציות פנימית בתנועה מתמדת

 

מהסדר זה עולה מסקנה חשובה כי כל חברה בעלת פעילות בינלאומית חייבת תכנית ציות בהתאם להוראות פקודת ה-FCPA ולפסיקה העדכנית ביותר בעניינה, בין אם החברה פועלת עם ומול ארה"ב ובין אם לאו. זאת, מחשש שרשויות האכיפה בארה"ב, המרחיבות את תחולת הפקודה עוד ועוד על כל קשר, ולו העקיף ביותר, לארה"ב, יחלו בהליך אכיפה (מנהלי או פלילי).

בנוסף, מומלץ לחברות כאלו לבחון לעומק, בליווי עורכי דין מומחים להוראות ה-FCPA, את כלל פרקטיקות המסחר וההתקשרויות שלהן – הנחות, הטבות, תחומי אחריות וחיבורים שונים לעובדי ציבור זרים – ואת החוזים וההסכמים המעגנים אותן, בכדי לוודא שלא ניתן לפרש הטבות שכאלו כהסכם חבוי (או לכל הפחות "דגל אדום") לפעילות מושחתת.

 

***

 

עו"ד שיר רוזנצוויג מלווה את לקוחות ברנע ג'פה לנדה בסוגיות של אכיפה, ובסוגיות נוספות מתחום הצווארון הלבן.

תגיות: FCPA | אכיפה | שוחד