© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

שיתוף פעולה עם הרשויות יזכה תאגידים בהקלה בצעדי אכיפה וענישה

ארה"ב מאמצת מדיניות אכיפה מקלה כלפי תאגידים המשתפים פעולה עם גורמי האכיפה. זאת, לאור ההנחה שככל שיינתנו להם הגנות מתאימות, תאגידים יוכלו להיות "בעלי ברית" חשובים ביותר במאמצי האכיפה נגד יחידים פורעי חוק.

 

מדיניות זו קיבלה צורה רשמית בספטמבר האחרון, בו  פרסמה המשנה לתובע הכללי בארה"ב, ליסה מונקו, מזכר המנחה את המחלקות השונות במשרד המשפטים האמריקאי (Department of Justice) לאמץ את המדיניות. בהתאם לאותו מזכר, משרד המשפטים האמריקאי פרסם בחודשים האחרונים מספר רב של הנחיות, מסמכי מדיניות ותוכניות חדשות, המתמקדים בהקלה באכיפה נגד תאגידים שמגלים מיוזמתם מידע על עבירות שביצעו, משתפים פעולה עם גורמי האכיפה ופועלים למניעת אותן עבירות באמצעות תוכניות ציות.

 

כך, בחודשים ינואר ופברואר 2023, פרסמו החטיבה הפלילית (Criminal Division) ומשרדי התובע של ארה"ב (United States Attorney's Offices), מסמכי מדיניות לפיהם לא יפתח הליך פלילי או שתתבקש הקלה משמעותית בעונש שיוטל על תאגיד המגלה מרצון מידע בדבר עבירה, ומשתף פעולה באופן מלא עם גורמי האכיפה. בנוסף – וזה החידוש שהביאו מסמכי מדיניות אלו – בעוד שבעבר נסיבות מחמירות לביצוע עבירה (למשל, ביצועה בעוצמה ובתדירות גבוהה), היו מאיינות את הסיכוי לאי-העמדה לדין, כיום, גם בהתקיימן ניתן שלא להעמיד לדין, אם התאגיד ביצע גילוי מרצון "באופן מיידי", שיתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן יוצא דופן וקיימת לו תכנית ציות אפקטיבית.

 

בנוסף, לפי הנחיית משרדי התובע לעיל, וכן במזכר מעודכן שהוציאה החטיבה הפלילית במרץ 2023, הונחו התובעים השונים שלא לדרוש מינוי של מוניטור חיצוני במסגרת הסדר מול תאגיד שפעל בניגוד לדין, ככל שקיימת בו תכנית ציות אפקטיבית המונחלת כראוי לעובדים. 

 

תכניות ציות ואכיפה

 

מדובר בשינויים דרמטיים וחשוב מאוד לשים לב אליהם, שכן משמעותם הינה שהקפדה על עריכת, הטמעת ואכיפת תכניות ציות בתוך החברה כעניין שבשגרה, עשויה להיות ההבדל בין העמדה לדין ובין פטור ממנה. כמו כן, קיומן של תכניות אלה עשוי להביא לתנאים מקלים הרבה יותר במסגרת הסדר אכיפה עם החברה, גם במקרה בו בכל זאת החלו פעולות אכיפה כנגדה.

 

המסקנה המתחייבת לפיכך היא שמומלץ ביותר לכל חברה להקפיד על עריכת תכניות מתאימות שכאלה בתחומים הרלוונטיים לפעילותה בעזרת מומחים מתאימים, ויפה שעה אחת קודם. אדרבא, הרוח הנושבת מכיוונם של גופי האכיפה בארה"ב (ובהחלט גם בישראל) מלמדת שהעדרן של תכניות אכיפה מתאימות נתפסת בעיניי הרשויות כעניין לא ראוי, העשוי ללמד על תרבות ארגונית בלתי תקינה.

 

תיעוד ושימור מסמכים

 

במרץ 2023 הוסיפה החטיבה הפלילית הוראות בעניין חובת שימור מידע בחברות. כך, מידת יכולתה של חברה לספק מסמכים ומידע שנשמרו אצלה, ורלוונטיים להליך החקירה שמנהלת רשות כלשהי, עשויה בהחלט להשפיע על ההחלטה האם להעמידה לדין. בהתאם, תשובות מתחמקות של תאגידים, שלא מסוגלים לספק לגורמי האכיפה תיעוד של תקשורת תוך ארגונית משום שהיא מוחזקת אצל צדדים שלישיים (כגון גוגל, מייקרוסופט וכיוצא באלה), לא תתקבל יותר בסלחנות ותשקל לחובת התאגיד בעת קבלת ההחלטה על העמדתו לדין.

 

החטיבה הפלילית השיקה גם תוכנית פיילוט תלת שנתית במסגרתה תאגידים ידרשו להטמיע תוכנית תגמול לעובדים שמתמרצת אותם לציית לדין, וכן במסגרת הפיילוט, אותם תאגידים יזכו להקלה מסוימת באכיפה.

 

רוח הדברים

 

מניתוח של מגמה זו עולה כי כל חברה ישראלית, ובפרט חברה שיש לה פעילות בארה"ב, חייבת להפנים כי הטמעת תרבות ציות איכותית בחברה איננה עול כי אם ההיפך. מדובר בכלי מרכזי ביכולת להימנע מפתיחת הליך אכיפה או להשגה של הקלות משמעותיות ביותר בעוצמות האכיפה שיופעלו כנגד החברה, אם וככל שיפתח נגדה הליך שכזה.

 

***

 

עו"ד הדר ישראלי, שותפה, ועו"ד שיר רוזנצוויג, ישמחו ללוות אתכם בסוגיות של אכיפה, ובסוגיות אחרות מתחום הצווארון הלבן.

תגיות: SEC | צווארון לבן | ציות