© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

מצב מיוחד בעורף – הנחיות למעסיקים

הבוקר הכריז שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף בכל שטחי מדינת ישראל, שעליהם לא חלה הכרזת הממשלה על מצב מיוחד בעורף. הכרזה זו תקפה למשך 48 שעות החל משעה 6:00 ביום 25.8.2024. 

 

על פי הנחיית פיקוד העורף, נכון לשעה 7:00 ניתן לצאת למקומות עבודה באזורים מסוימים כמפורט בהנחיות אם ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.

 

האם בזמן מצב חירום חלות הגנות מיוחדות על עובדים?

כן.

לפי חוק הגנה על עובדים בשעת חירום חל איסור על פיטורי עובדים בשל היעדרות מהעבודה או בשל אי ביצוע עבודה, מחמת הוראה שניתנה בעת מצב מיוחד בעורף, אשר בשלה נמנע מהם להתייצב לעבודה או לבצעה, לפי הענין, ולענין אדם עם מוגבלות – לרבות בשל מוגבלותו. תשומת לב, כי הגנות אלה חלות גם בעת צמצומים או קיצוצים במקום העבודה, וטעונות קשר בין ההיעדרות מהעבודה בשל המצב המיוחד בעורף ובין הפיטורים.

 

ומה לגבי עובד הנעדר בשל סגירת מוסד חינוך של ילדו?

הגם שמרבית מוסדות החינוך אינם פעילים בשלהי חודש אוגוסט, ישנם מוסדות הממשיכים את פעילותם. בהתאמה, מוסד חינוך כולל גם קייטנה מורשית, מעון, מעון יום שיקומי, מעון יום לפעוטות, צהרון, משפחתון, ומסגרת פעילות יומית לאנשים שטרם מלאו להם 21 בפיקוח או מימון של משרד הרווחה והביטחון החברתי או של מחלקה לשירותים חברתיים ברשות מקומית.

אנו מזכירים שחל איסור על פיטורי עובדים בשל היעדרות מהעבודה לצורך השגחה על ילד, הנמצא עמם, עקב סגירת מוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד מחמת הכרזה על מצב חירום, עקב סגירת מוסד החינוך בשעת התקפה או בעת מצב מיוחד בעורף, שעליה נמסרה הודעה לעובד על ידי הרשות המקומית או על ידי מוסד החינוך, או עקב הוראה של השר האחראי שניתנה בשעת התקפה או בעת מצב מיוחד בעורף אשר מכוחה מחויב העובד לשהות במוסד החינוך שבו לומד או שוהה הילד, ובלבד שבתקופת היעדרותו של העובד התקיים אחד מאלה: (1) הילד נמצא בהחזקתו הבלעדית של העובד או שהעובד הוא ההורה העצמאי של הילד; או (2) בן זוגו של העובד הוא עובד או עובד עצמאי, ולא נעדר מעבודתו, מעסקו או מעיסוקו במשלח ידו, לצורך השגחה על הילד, ואם בן הזוג אינו עובד או עובד עצמאי – נבצר ממנו להשגיח על הילד. הוראות אלה לא יחולו אם יש במקום העבודה של העובד או בן/בת הזוג סידור נאות להשגחה על הילד.

אנו מזכירים כי עד ליום 30.10.2024 ממשיכה לחול גם מגבלה על פיטוריו של עובד המשגיח על ילדו הנמצא עמו, עקב שירות מילואים של בן הזוג של העובד או הורהו האחר של ילדו.

 

האם חלים כללים מיוחדים על עובדי קבלן כוח אדם?

כן. אם המעסיק הוא קבלן כוח אדם גם הפסקה, קבועה או זמנית, של העסקת העובד, תחשב כפיטורים. מעסיק בפועל אינו רשאי לגרום לפיטורי עובד קבלן בשל היעדרות מהעבודה או אי ביצוע העבודה בשל הכרזה על מצב חירום או צורך לטפל בילד על רקע כאמור. אם עובד קבלן כוח אדם מפוטר בשל היעדרות מהעבודה או אי ביצוע עבודה חזקה היא כי המעסיק בפועל גרם לפיטורים אלא אם כן הוכיח אחרת. 

 

האם יש תוקף לפיטורים בכל אחת מהנסיבות הנ"ל?

לא. עובד שפוטר בניגוד להוראות מעלה – פיטוריו בטלים.

 

האם יש זכות לתשלום שכר בשל היעדרות מהעבודה בימים אלה?

בשלב זה וכל עוד לא נחתם או הוארך הסכם קיבוצי שהורחב על כלל המשק אין זכאות לתשלום שכר בשל היעדרות מהעבודה. הסכם קיבוצי כאמור, לכשיחתם, יקבע את המועדים וכן האזורים הרלוונטיים לגביהם תחול חובת התשלום.

אנו מזכירים שנכון להיום (ומאז 30.6.2024) טרם הוארכו הוראות ההסכם הקיבוצי בדבר תשלום לעובדים מפונים על רקע הכרזה קודמת בדבר מצב מיוחד בעורף.

תגיות: מצב מיוחד בעורף