© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הצעת חוק: הגברת שקיפות בדיני המס

הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, שפורסמה לפני כחודש עוסקת בהגברת השקיפות בדיני המס ועמידה בדרישות בין-לאומיות בעניין חילופי מידע.

 

מטרתה של הצעת החוק היא הגברת השקיפות במערכת המס הישראלית, לשם מלחמה בהון השחור וכן למנוע הערכה שלילית של מדינת ישראל על-ידי הפורום הבינלאומי לשקיפות וחילופי מידע למטרות מס (Global Forum). הצעת החוק מבקשת להוסיף חובות דיווח של נישומים לרשות המיסים בעניינים שונים.

 

היכן מוצע להוסיף חובות דיווח שונות לרשות המיסים?

נאמנויות

  • ההצעה מבקשת לקבוע כי כל נאמן, לרבות כל אדם שהחזיק בנכס הרשום על שמו לטובת אדם אחר, יחויב לדווח לפקיד השומה על יצירת הנאמנות שבמסגרתה החזיק את הנכסים. באופן זה, גם נאמנים שכיום אינם חייבים לדווח על הקמת הנאמנות לפי הוראות הקיימות שבפקודה, יצטרכו להגיש דיווח כאמור.
  • לגבי נאמן ישראלי החייב בהגשת דוח מס שנתי לרשות המיסים – ההצעה מבקשת לקבוע כי בכל שנה יצרף לדוח השנתי שלו דיווח לגבי היחידים שהם בעלי השליטה הסופיים בנכסי הנאמנות.
  • הטיוטה מציעה חובה על הגשת דיווח בגין נאמנויות שאינן חייבות כיום בהגשת דוח מס שנתי לרשות המיסים: נאמן בנאמנות תושבי חוץ, נאמן בנאמנות נהנה תושב חוץ ונאמן בנאמנות לפי צוואה שלא היה בה נהנה תושב ישראל, שאין להם נכס או הכנסה בישראל. אין בתיקון המוצע דרישה לקבלת דוחות מס מלאים מטעם נאמנויות אלה, אלא מדובר רק בדיווח בסיסי. על פי ההצעה, חובת דיווח זו תחל בתוך 120 ימים מיום פרסומו של החוק.

 

יחיד שהינו בגדר עולה חדש או "תושב חוזר ותיק"

  • לפי הוראות פקודת מס הכנסה כיום, ניתן לעולה חדש ול"תושב חוזר ותיק" (מי שעזב את ישראל ושהה עשר שנים לפחות מחוץ לישראל לפני ששב לישראל) פטור מדיווח על כלל הכנסותיהם שמקורן מחוץ לישראל במשך עשר שנים מהמועד שבו עלו/שבו לישראל. הצעת החוק מבקשת לבטל לעולה חדש/"תושב חוזר ותיק" את הפטור מדיווח על הכנסות אלו ולהחיל עליהם חובות דיווח דומות לאלו של תושבים ישראלים "רגילים".
  • ההצעה מבקשת לאפשר לפקיד השומה לדרוש דוח באופן פרטני מחברה/שותפות וכדומה שבעליה הוא עולה חדש או תושב חוזר ותיק, או מהעולה החדש או מהתושב החוזר הותיק עצמו אם אותה ישות משפטית לא הגישה את הדוח. יובהר שאין בהצעה זו כדי לחייב ישות משפטית כאמור, בתשלום מס על הכנסותיה מחוץ לישראל או בהגשת דיווח מס שנתי.
  • בהתאם להצעת החוק גם אם עולה חדש/"תושב חוזר ותיק" מחזיק בנאמנות שכל נכסיה הם מחוץ לישראל, הוא יהיה חייב לדווח על הנאמנות לרשות המיסים החל ממועד עלייתו/חזרתו לישראל.
  • יובהר כי הצעת החוק אינה מבטלת או מצמצמת את הפטור ממס שניתן לעולה חדש/תושב חוזר ותיק במהלך עשר שנים ממועד העליה/החזרה לישראל מכלל הכנסותיו שמקורם מחוץ לישראל, אלא מתייחסת כאמור רק בנוגע לחובות הדיווח.
  • כיום עולה חדש/תושב חוזר ותיק רשאי לבחור ב"שנת ההסתגלות", שבמסגרתה לא ייחשב כתושב ישראל לצרכי מס במשך שנה אחת מיום שעלה/שב לישראל, ולכן בפועל, גם לאחר התיקון המוצע, אותו יחיד יהיה רשאי שלא לדווח על הכנסותיו מחוץ לישראל במהלך שנת ההסתגלות.
  • בהתאם לדברי ההסבר של ההצעה, רשות המיסים תסכים להסתפק בקבלת דוחות מס אשר הגיש אותו נישום במדינה הזרה (אף אם הוגשו בשפה זרה).
  • הצעת החוק מבקשת להחיל את חובות הדיווח כאמור ביחס לעולה חדש/תושב חוזר ותיק שיהפכו לתושבי ישראל לצרכי מס החל מיום 1 ביוני 2025.

 

בעלי שליטה בחברות

  • הצעת החוק מבקשת להוסיף לפרטים הנדרשים במסגרת חובת הגשת דוח מס שנתי שמגישה חברה/שותפות וכדומה חובת דיווח על פרטי בעלי השליטה בישות המשפטית המדווחת, ועל תושבות המס שלהם. באופן דומה, מוצע להוסיף שגם נאמן החייב בהגשת דוח מס שנתי ידווח על בעלי השליטה בנאמנות.
  • הצעת החוק מבקשת להחיל את חובת הדיווח על בעלי שליטה החל מדוחות מס שיוגשו ביחס לשנת 2024.

 

העברת מידע ממוסדות פיננסיים ישראלים לרשויות מס זרות

  • הצעת החוק מבקשת לקבוע כי יהיה ניתן להעביר פרטי זיהוי של מקבל שירות ממוסדות פיננסיים לרשות מס זרה (לרבות פרטי בעלי השליטה בחשבון) לפי פרק ג' לחוק איסור הלבנת הון, גם כאשר רשות המסים אינה רשאית לדרוש את המידע הזה לצורך עריכת שומות ואכיפת דיני המס בישראל.
  • הצעת החוק מבקשת לקבוע כי מנהל רשות המסים לא ישתמש במידע לגבי פרטי זיהוי של מקבל שירות לפי פרק ג' לחוק איסור הלבנת הון, למעט לצורך העברתו לרשות מס במדינה זרה בהתאם להסכם בין־לאומי לחילופי מידע.
  • במקביל, הצעת החוק מבקשת לתקן בתיקון עקיף את חוק איסור הלבנת הון כך שגופים פיננסיים שחלות לגביהם חובות לפי אותו חוק, יהיו רשאים להעביר פרטי זיהוי של מקבל שירות כאמור למנהל רשות המסים בישראל, לצורך העברתו לרשות מס זרה בהתאם להסכם בין־לאומי.

 

***

 

למחלקת המיסים במשרד ברנע ג'פה לנדה ניסיון רב בייצוג יחידים, חברות ישראליות ורב לאומיות ונאמנויות. נשמח לייעץ לכם ולעמוד לרשותכם בעניין זה.

 

חנא דאהר (שותף) ואלון דוידוביץ' הם עורכי דין במחלקת המסים במשרד.

תגיות: בעלי שליטה | רשויות מס זרות