© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פסק דין תקדימי בנושא מחירי העברה טורף את הקלפים באשר להענקת אופציות לעובדים

פסק הדין בעניין קונטירה, שניתן לפני שבועיים בבית המשפט המחוזי, משנה דרמטית את סוגיות ה Cost plus הרלוונטיות לחברות ישראליות המעניקות שירותים לחברה זרה קשורה ומעניקות אופציות לעובדיה במסגרת סעיף 102 לפקודת מס הכנסה (מסלול הוני).

 

פסק דין זה, הינו הראשון בתולדות המשפט הישראלי העוסק בנושא "מחירי העברה" מאז נכנס לתוקף סעיף 85א לפקודת מס הכנסה, בסוף שנת 2006 וטורף את הקלפים בכל הנוגע להענקת אופציות לחברה הפועלת במסגרת שיטת ה Cost Plus במסגרת כללי מחירי העברה.

המחלוקת שהתגלתה בתיק זה בין החברה הישראלית לבין פקיד השומה נסבה סביב השאלות הבאות: האם יש לכלול את שווי האופציות כחלק מה Cost והאם יש לכלול את ההפרשות הסוציאליות של החברה הישראלית לעובדיה כחלק מה Cost?

 

בית המשפט המחוזי קבע, כי במסגרת ה Cost יש לכלול הן את שווי האופציות והן את ההפרשות הסוציאליות. נדגיש, כי פסיקה זו של בית המשפט, יוצרת שינוי דרמטי לרעת הנישום שהשלכתם תשלומי מס מוגברים ומהותיים.

אין ספק שמדובר בפסק דין חדשני המצריך חשיבה מחודשת ושינויים מהותיים ודחופים בשיטת מחירי העברה בה משתמשת כל חברה הפועלת במסגרת של Cost Plus וכן של כל חברה הנדרשת להחיל על עצמה את שיטת מחירי העברה.

 

 

משרדנו ישמח לסייע ולייעץ בסוגיה זו.

 

 

עדכונים מיסים נוספים

 

 

הרחבת תקופת התיישנות שומה  – הורחבה סמכותו של פקיד השומה להוצאת שומה מתוקנת תוך 4 שנים מתום שנת המס בה הוגש דוח  המס (במקום 3 שנים עד כה).

החלת חובת דיווח על חוות דעת ונקיטת עמדה הסותרת את עמדת רשות המיסים –  חוקקו חובות דיווח על קבלת חוות דעת כתובה או נקיטת עמדה בניגוד לעמדת רשות המיסים ובכפוף למספר סייגים אשר עיקרם הינם:

 

חוות דעת

 

  • חוות הדעת מאפשרת לנישום יתרון מס.
  • שכר הטרחה בגין חוות דעת זו נגזר מיתרון מס העולה על 100,000 ₪ ו/או שחוות הדעת הינה "תכנון מדף".
  • הכנסתו השנתית של הנישום עולה על 3 מיליון שקלים או הכנסתו נשוא חוות הדעת עולה על 1.5 מיליון שקלים.

 

 

עמדה חייבת בדיווח

 

  • עמדה העומדת בניגוד לעמדה רשמית ומפורסמת של רשות המיסים.
  • יתרון המס עולה על 5 מיליון שקלים באותה שנת מס או 10 מיליון שקלים במהלך 4 שנות מס.
  • הכנסתו השנתית של הנישום עולה על 3 מיליון שקלים או הכנסתו נשוא חוות הדעת עולה על 1.5 מיליון שקלים.

 

חילופי מידע אוטומטיים – חוקקו סעיפים בעניין חילופי מידע וסיוע בין ישראל לבין מדינה אחרת שעימה יש לישראל אמנה למניעת כפל-מס או הסכם לחילופי מידע. עקב חקיקת סעיפים אלו ישראל תחל להחליף מידע (ככל הנראה החל משנת 2018) עם כל המדינות שחתמו על הסכם ה MCAAMultilateral Competent Authority Agreement (מדינת ישראל חתמה על אמנה זו בנובמבר האחרון וכיום חתומות 91 מדינות על אמנה זו). חילופי מידע אלו יתבצעו באופן אוטומטי.

 

 

הורדת מס החברות ל  25% – תוקנו הסעיפים הרלוונטיים בחקיקה כל שהורד מס החברות ל 25% (היה 26.5%) החל מ1 בינואר 2016. תיקון זה הצטרף להודעת ראש הממשלה ושר האוצר כי מס החברות ומס ערך מוסף יופחתו (כזכור שיעור המע"מ הופחת  מ 18% ל 17% החל מיום 1 אוקטובר 2015).