© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פסק דין חדש אוסר על השכרת דירה לטווחים קצרים

פסק הדין ניתן בתביעה שהגישה נציגות בית משותף בבנין בתל אביב הכולל 19 דירות מגורים, נגד תושב חוץ שהינו בעל זכויות בדירת מגורים בבית המשותף, הנוהג להשכיר את דירתו לתקופות קצרות מועד, על בסיס יומי.

 

פסק הדין התבסס על תקנון הבית המשותף הכולל הוראות הנוגעות לאחזקה ולניהול של הבית המשותף והמתייחס, בין היתר, לאופן השימוש בדירות המגורים. בהקשר זה נוסח סעיף בתקנון שקבע כי "השימוש בדירות המגורים יהיה אך ורק למגורים ואפילו לא לשימוש מעורב".

 

עיקרי פסק הדין:

 

1. תקנון הבית המשותף חל על כל בעלי הדירות והוראותיו מחייבות, גם את אלה שרכשו את זכויותיהם בבית, לאחר רישומו, כמו הנתבע שרכש את דירתו לאחר רישום התקנון.

 

2. המונח "שימוש למגורים", כפי שמנוסח בתקנון הבית המשותף, מכוון לשימוש של קבע, או לכל הפחות, להשכרה לטווחי זמן ארוכים (של מספר חודשים) ולא להשכרת דירה לפרקי זמן של ימים ספורים בלבד.

זאת ועוד, בנסיבות המקרה של פסק הדין ובשל אופיו של הבניין, שהינו בניין מגורים חדש וחדיש שנבנה ברמה גבוהה והכולל מתקנים משותפים רבים, חדשנים ו"מתוחכמים", עולה כי אכן זו הייתה גם כוונת הצדדים, בבואם להכליל את ההוראה הנ"ל בתקנון הבית המשותף.

 

3. לאור האמור לעיל, התקבלה תביעתה של התובעת והוחלט כי על הנתבע להפסיק להשכיר את דירתו לפרקי זמן קצרים על בסיס יומי/שבועי.      

 

חשוב לזכור כי פסק הדין מתייחס למקרה מסוים, בבניין ייחודי, הכולל הוראה ספציפית בתקנון הבית המשותף ובבעל דירה שקנה אותה לאחר רישומו.

 

יחד עם זאת אנו למדים גם מפסק הדין כי, לפי חוק המקרקעין והתקנון המצוי בו, לאחר רישומו של תקנון לבית משותף, לא ניתן יהיה לתקן אותו באופן הפוגע בזכויות בעל דירה כלשהי, ללא קבלת הסכמתו המפורשת מראש. 

 

מקרה זה שב וממחיש, את החשיבות שיש בביצוע בדיקות משפטיות מקדמיות ע"י אנשי מקצוע, בטרם רכישת נכס או שכירתו/השכרתו, לרבות בדיקת מסמכי הבית המשותף והוראות התקנון.

 

****

מחלקת הנדל"ן של משרדנו, עומדת לרשותכם בכל שאלה בנושא. לפרטים הקליקו כאן