© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הגברת האכיפה בסוגיות הקשורות לחוק האריזות

בעת האחרונה קיימת עלייה משמעותית בהליכי אכיפה הקשורים בחוק להסדרת הטיפול באריזות. החוק, שחוקק ב-2011, קובע הסדרים לעניין טיפול בפסולת אריזות, במטרה לצמצם את כמות פסולת האריזות, למנוע את הטמנתן ולעודד שימוש חוזר בהן.

 

כאמור, בעת האחרונה אנו רואים כי יצרנים ויבואנים שונים, המחויבים במחזור מכוח חוק האריזות, אף קיבלו מכתבי התראה ו/או בקשות לאישור תובענה כייצוגית שהוגשו כנגדם ביחס לחובותיהם לפי חוק האריזות. כיוון שבדומה לתובענות ייצוגיות בעניין הנגשה, גם בקשות אישור לתובענות ייצוגיות בענייני חוק האריזות פטורות מאגרה, ניתן להניח כי גם בעניין זה נראה גידול משמעותי בהיקף בקשות האישור המוגשות.

 

תחולת החוק

 

החוק מטיל על יצרנים (לרבות יצרנים באמצעות אחר) ועל יבואנים של מוצרים ארוזים או אריזות שירות את החובה למחזר פסולת אריזות של המוצרים או האריזות כאמור שייצרו או ייבאו בהתאם ליעדי מחזור. לעניין זה, החוק מגדיר "אריזה" ככל חפץ וחומר שהוא, המשמש או שנועד לשמש כעטיפה או ככלי קיבול למוצר, לנשיאתו, להצגתו או לשמירה עליו ושמתקיימים לגביו תנאים אלה:

  • הוא אינו מהווה חלק בלתי נפרד מהמוצר ואינו חיוני לצורך השימוש במוצר.
  • הוא אחד מאלה:
    1. אריזת מכירה – אריזה שנועדה לצורכי מכירה למשתמש הסופי או לצרכן בנקודת המכירה.
    2. אריזה קבוצתית – אריזה שנועדה לרכז בנקודת המכירה כמה מוצרים למכירה, שאפשר להפרידה מהמוצרים בלי להשפיע על תכונותיו של המוצר.
    3. אריזת הובלה – אריזה שנועדה לאפשר נשיאה או הובלה של כמה מוצרים למכירה או של אריזות קבוצתיות, כחלופה לטיפול ידני בהם ולשם מניעת גרימת נזק כתוצאה מהובלתם.

 

יעד המחזור הכולל של האריזות עומד כיום על 60% מסך האריזות, כאשר ביחס לכל סוג אריזה נקבע גם כן יעד מחזור כדלקמן:

  1. זכוכית, נייר וקרטון – 60%.
  2. אריזות מתכות – 50%.
  3. אריזות פלסטיק – 22.5%.
  4. אריזות עץ – 15%.

לצורך קיום החובות הנ"ל, על יצרנים ויבואנים להתקשר בהסכם עם חברה שקיבלה רישיון מהמשרד להגנת הסביבה לפעול כ"גוף מוכר" לצורך מחזור האריזות, ואשר תפעל לקיום חובותיהם הנ"ל של היצרנים. אי ביצוע התקשרות עם "גוף מוכר" מהווה עבירה על חוק האריזות ועלולה לגרור קנסות.

חובת דיווח

 

בנוסף, על היצרנים והיבואנים לדווח דיווחים חצי שנתיים ושנתיים על המוצרים הארוזים או על אריזות השירות שנמכרו על ידם בישראל בתקופת הדיווח, בהתאם לדרישות שנקבעו בחוק האריזות ולפי המשרד להגנת הסביבה.

 

יצרנים או יבואנים שמשקל האריזות של המצרים הארוזים או אריזות השירות שנמכרים על-ידם בשנה נמוך מ-1,000 ק"ג פטורים מחובת ההתקשרות עם גוף מוכר ומחובת הדיווח, ובלבד שימסרו הודעה על כך למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה.

 

היערכות

 

כיוון שהחוק חל על יצרנים ויבואנים מכל התחומים, וגם לצורך קבלת פטור נדרשת פעולה יזומה של היצרן והיבואן, מומלץ ליבואנים ויצרנים לבחון את תחולת החוק על פעילותם ולוודא כי הם עומדים בדרישות החוק. חשוב לציין שהיערכות מוקדמת זו יכולה לסייע לחברות לצמצם חשיפה להליכי אכיפה מנהלית ו/או תביעות ייצוגיות בתחום, אף אם לא עמדו ביעדי המחזור.

 

***

 

עו"ד ענת אבן-חן, שותפה וראש תחום רגולציה בברנע ג'פה לנדה, ועו"ד אורי רודריגז מהמחלקה, ישמחו לסייע בייעוץ משפטי לחברות, יצרנים ויבואנים בתחומי הגנת הסביבה ובסוגיות רגולטוריות וצרכניות אחרות.

 

 

 

תגיות: איכות הסביבה | חוק האריזות | תובענות ייצוגיות