© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

חברות ב-"High"

בשנה האחרונה מודיעות חברות ציבוריות רבות בישראל על כוונתן לפעול בתחום הקנאביס הרפואי. על-פי רוב, עצם פרסום הדיווח מביא לזינוק בשוויה של החברה המדווחת. עם זאת, עד כה, רק חלק קטן מאותן החברות השלים עסקאות, שתכליתן יציקת פעילות ריאלית בתחום. כמו כן, מתעוררות לא מעט שאלות משפטיות ורגולטוריות לגבי הפעילות בתחום זה בישראל.

 

לאור זאת, רשות ניירות ערך פרסמה הודעה למשקיעים ובה דגשים בנוגע לחברות ציבוריות שפועלות בתחום הקנאביס הרפואי. בהודעה, הרשות אינה מביעה עמדה כלשהי באשר לנאותות פעילותן של חברות הקנביס הרפואי או לכדאיות ההשקעה בניירות הערך שלהן, אלא מבקשת להסב את תשומת לב המשקיעים למספר פרמטרים, הנוגעים לחברות ציבוריות שפועלות או צפויות לפעול בתחום הקנביס הרפואי, בבואם לקבל החלטה בדבר השקעה בניירות ערך של חברות אלו.

 

חברות ציבוריות – קנאביס רפואי

חברות המבקשות לפעול בתחום זה כפופות לפיקוח והסדרת הטיפול בקנאביס למטרות רפואיות ולמחקר של היק"ר – היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות. היק"ר אמונה על מתן אישורים מתאימים לכל פעולה בצמח הקנאביס: ריבוי, גידול, ייצור, הפצה, שינוע והחזקה.

בהתאם למסמך, שפורסם על-ידי היק"ר, יש לקיים הפרדה תאגידית בין חוליה לחוליה בשרשרת הגידול, הייצור והניפוק של קנאביס רפואי, כך שישות משפטית אחת תוכל להחזיק באישור לריבוי וגידול או באישור לחוליה אחרת (ייצור או ניפוק), אך לא מעבר לכך.

בנוסף, על מי שעוסק בתחום להחזיק באישור על עמידה בדרישות תקן (IMC-GAP מיועד לחוות ריבוי ו/או חוות גידול; IMC-GMP מיועד למפעל ייצור; IMC-GDP מיועד לאחסנה והפצה; IMC-GSP מיועד לעמידה בתנאי אבטחה). כמו כן, יש לקבל מהיק"ר רישיון לפעילות בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חד], תשל"ג-1973.

 

לפיכך, טרם ביצוע השקעה ב"חברות קנאביס ציבוריות", שפועלות בישראל, רצוי להבין אם יש בידיהן את האישורים והרישיון הנדרשים לפעילותן בתחום זה ומה המשמעות המעשית של אישורים כאמור.

 

 

העברת זכויות בחברות המחזיקות באישורים המתאימים

האישורים הניתנים על-ידי היק"ר אינם ניתנים להעברה. לפיכך העברת הפעילות מחברה בעלת אישור מתאים לחברה אחרת או העברת השליטה בחברה בעלת אישור מתאים, ללא קבלת אישור היק"ר מראש, עלולה להביא לכך שאותו אישור יפקע מאופן מידי.

 

 

ייצוא קנאביס רפואי מישראל למדינות שונות בעולם ופעילות בחו"ל

גם אם יתאפשר ייצוא קנאביס רפואי (עניין המצוי בהסדרה), אין כל וודאות כי איזו מחברות הקנאביס הציבוריות תקבל היתר לייצוא קנביס רפואי. גם חברות ציבוריות, הפועלות בתחום הקנביס הרפואי בחו"ל, נדרשות לפרט את הסדרי הרגולציה הקיימים באותן מדינות ואת יכולתן לפעול תחת הרגולציה הרלבנטית להן, כמו גם לפרט את השינויים הרגולטוריים אשר צפויים להתרחש, למיטב ידיעתן, בעתיד הנראה לעין.

 

 

כוונות ומזכרי הבנות

הרשות מדגישה שמזכר כוונות ודיווחים על כוונה לבחון כניסה לתחום הקנאביס הרפואי אינם מבטיחים כי אותה חברה אכן תפעל בתחום. לכן יש להתייחס לדיווחים כאמור בזהירות המתבקשת.

 

 

הערכות שווי

חלק מהחברות הציבוריות, המבקשות להיכנס לתחום, מפרסמות הערכות שווי התייחסות לפעילותן העתידית. בשורה של מקרים מצאה הרשות כי לא ניתן גילוי נאות במסגרת הערכות השווי שפורסמו. משכך, הרשות דרשה מאותן חברות לפרסם לציבור מידע נוסף אודות ההנחות העיקריות שבבסיס הערכות השווי.

כמו כן, מפנה הרשות את תשומת לב המשקיעים לכך, שהשווי של חברות הקנאביס הציבוריות עשוי להיות מושפע באופן מהותי ממגוון גורמים, שכרוכים בחוסר וודאות, כגון: הליך הרישוי, אפשרויות הייצוא, היתרי השימוש בישראל ובמדינות נוספות, גודל השוק העתידי, רמת המחירים העתידית, עלויות הגידול והייצור העתידיות, מתחרים וכל כיוצא באלה.

 

 

לסיכום

על רקע הגידול במספר חברות ציבוריות בתחום של קנאביס רפואי, ומכיוון שמדובר בתחום מתפתח המושפע ממגוון של גורמי סיכון מהותיים, ובהם אי-ודאות רגולטורית בישראל ובמדינות רבות ברחבי העולם, מבקשת הרשות את תשומת לב המשקיעים לחשיבות שבבדיקת ההשקעה בתחום זה.

 

***

משרדנו עומד לרשותכם לכל שאלה בנושא. לפרטים נוספים, אתם מוזמנים לפנות אלינו כאן.

תגיות: קנאביס