© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

אושרו תקנות למתן פטור מרישוי לשורה של גופים המעניקים אשראי או שירותים פיננסיים

בניסיון להקל על חברות פינטק לפעול בארץ, אישרה וועדת הכספים תקנות למתן פטור מחובת רישוי לשורה של גופים העוסקים במתן אשראי או שירותים פיננסיים.

 

הפטור החדש דומה לפטור שנקבע כהוראת השעה ושהיה בתוקף עד ה-31 בדצמבר 2021, אך כולל גם מספר חידושים מעניינים.

 

הפטור מחובת הרישוי יוענק, בין היתר, לחברות המחזיקות ברישיון מהרגולטור הרלוונטי בארה"ב, באיחוד האירופי או בבריטניה, לחברות העוסקות בשירותי תשלום ובאשראי הנלווה לפעילות זו, לתאגידים העוסקים במתן אשראי לתאגידים עסקיים בלבד, וכן לשותפויות וחברות מטרה כאשר תפעול עסקאות האשראי מבוצע על-ידי מתפעל אחר בעל רישיון מורחב למתן אשראי. חברות אלה יוכלו מעתה להציע ללקוחותיהן גם שירותי הקדמת תשלומים לעסק (ניכיון) או פריסה לתשלומים.

 

הפטור אושר רק לאחרונה, ולאחר שנה של ואקום רגולטורי בנושא, בשל עיכוב חקיקה שנגרם בשל פיזור הכנסת. בשל כך לפטור גם תחולה רטרואקטיבית החל מה-1 בינואר 2022, המועד בו פקע הפטור הקודם. לגופים שפעלו על בסיס הפטור הזמני נקבעו הוראות מעבר להתאמת פעילותן לפטור החדש.

 

בנוסף, הפטור הנוגע לחברות הפינטק הזרות נקבע כהוראת שעה עד ינואר 2024, מתוך מטרה לגשר על הפער עד להשלמת החקיקה של ההסדר המקיף הנוגע לרישוי שירותי התשלום.

 

יצוין כי בניגוד לטיוטת תקנות הפטור כפי שזו פורסמה להערות הציבור ביום 31 בדצמבר 2021, משקיעים כשרים לא ייהנו מפטור מחובת הרישוי.

 

נזכיר כי במסגרת תזכיר החוק העוסק בשירותי תשלום, הרגולטור שצפוי להסדיר את התחום הוא רשות ניירות ערך. לכן, חברות שמעוניינות לפעול בתחום שירותי התשלום בישראל יצטרכו להגיש בקשה לרשות, ולהציג בפניה מסמכים ואישורים על מנת שהרשות תוכל לוודא את עמידתן בקריטריונים שגיבשה, הכוללים הון עצמי ורישיון מרגולטור זר שאושר.

 

תקנות אלה מצטרפות לחוק המסדיר את העברת המידע בין גופים פיננסיים, מיוני 2022, ומהווה זריקת עידוד משמעותית לחברות פינטק ישראליות ובינלאומיות ולפעילותן בישראל ופותרות אי-וודאות ששררה בשוק בשנה האחרונה.

 

***

 

אנו עומדים לרשותכם לייעוץ וליווי בהליכי רישוי אל מול רשות ניירות ערך, ובהליכים רגולטוריים נוספים.

 

תגיות: פינטק | רישוי