© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

פיצוי גבוה לעובדת בגין פיטורים שלא כדין ופרסום לשון הרע

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה ברובה את תביעתה של עובדת כבת 65, שעבדה במשך 21 שנים כמזכירה ראשית בבית ספר. בית הדין פסק לעובדת פיצויי של 200,000 ש"ח בגין פיטורים שלא כדין, וכן 50,000 ש"ח בגין פרסום לשון הרע.

 

בפסק הדין עמד בית הדין על המותר והאסור למעסיק לעשות, כאשר הוא חושד כי עובד מעובדיו מחזיק באישורי מחלה שאינם אותנטיים.

 

המחלוקת התנהלה בין עובדת מבוגרת, ששהתה בחופשת מחלה ממושכת, של כשבעה חודשים, בהתאם לאישורים רפואיים שניתנו לה, לבין מעסיקתה, אשר חשדה כי האישורים הרפואיים אינם משקפים את המצב הרפואי לאשורו. המעסיקה הציבה מעקב של חוקרים פרטיים אחר העובדת. בעקבות ממצאים אלו פנתה המעסיקה אל קופת החולים שבה חברה העובדת, על מנת לקבל תגובתה לאישורים הרפואיים שניתנו לה.

 

בהמשך, זימנה המעסיקה את העובדת לשימוע, בתוך תקופת המחלה. השימוע נדחה מספר פעמים ולבסוף נערך ללא נוכחות העובדת או בא כוחה, ומבלי לעדכן כי השימוע ייערך בהיעדרם. גם פרוטוקול השימוע לא הועבר לעובדת או לבא כוחה והיא למדה על פיטוריה המידיים ממכתב הפיטורים שנשלח אליה. טרם הפיטורים פנתה המעסיקה אל קופת החולים, שבה חברה העובדת, על מנת לקבל תגובתה לאישורים הרפואיים שניתנו לעובדת, לאור הממצאים שהעלו החוקרים הפרטיים.

 

פסיקת בית הדין לעבודה

 

בית הדין לעבודה פסק כי העובדת פוטרה בניגוד לחוק דמי מחלה ולתקנות שהותקנו מכוחו, בשעה ששהתה בתקופת מחלה, וכשלרשותה ימי מחלה רבים. נפסק כי המעסיקה הייתה רשאית להורות לעובדת להיבדק ע"י רופא מטעמה, ובכך להפריך או לאשש את חשדותיה. אולם בהיעדר חוות דעת רפואית, המעסיקה לא הייתה רשאית להסיק מסקנות בתחום הרפואה ביחס לעובדת.

 

עוד נפסק בית הדין כי המעסיקה לא הניחה לפניו כל תשתית ראייתית לפיטורי העובדת זולת חיסוריה מפאת מצבה הבריאותי.

 

בית הדין לעבודה פסק כי פניית המעסיקה לקופת חולים מהווה פוטנציאל פגיעה ממשי בשמה הטוב של העובדת. זאת, מאחר שפנייה זו לא כללה ביסוס רפואי כלשהו, הציגה את העובדות בצורה מגמתית ולעתים כוזבת ופגעה בשמה הטוב של העובדת בעיני מקבלי המכתב.

 

הפיצוי הגבוה שנפסק לעובדת משקף את מורת רוחו של בית הדין מהתנהלות המעסיקה בהליך הפיטורים הקונקרטי.

 

השלכות פסק הדין

 

פסק דין זה מצטרף לפסיקה עניפה המבהירה כי חשוב להקפיד על ניהול הליכי פיטורים מסודרים, ובכלל זה הנמקת סיום העבודה באופן ענייני וראוי, תוך שמירה על פרטיות וכבוד העובד.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה עומדת לרשותכם בכל שאלה הנוגעת לעמידה בחובות המעסיק בנוגע להליכי פיטורים והליכי סיום העסקה בכלל.

 

גליה שחר היא עו"ד במחלקת דיני עבודה במשרד.

תגיות: לשון הרע | פיטורים