© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

הרחבת חובות מכוח חוק למניעת הטרדה מינית

בימים האחרונים פורסם תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית.  

 

מדובר בתיקון חקיקה חשוב, שמטרתו הגנה על קבוצה גדולה של עובדות ועובדים, אשר לרוב מצויים בתחתית ההיררכיה הארגונית. עובדים אלה נמצאים בעמדה מוחלשת מתוקף מעמדם כעובדי קבלן המוצבים אצל מזמיני השירותים.

 

מה החידוש בתיקון?

ככלל, חוק למניעת הטרדה מינית מחייב מעסיקים לברר תלונות או מידע אודות הטרדה מינית וכן לטפל באירועי הטרדה מינית. עד התיקון לחוק, חובות מעסיקים חלו גם על מי שמעסיק בפועל אדם באמצעות קבלן כוח אדם.

 

התיקון למעשה מרחיב את החובות ומחיל אותן לא רק על עובדי קבלן כוח אדם אלא גם על קבלנים המספקים שירותים שונים למזמיני שירות (וזאת גם אם אותם ספקים אינם קבלני כוח אדם). 

 

בנוסף, התיקון לחוק תיקן גם את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. בהתאמה, האיסור על פגיעה בעובד או בדורש עבודה בשל תלונה על הטרדה מינית חל מעתה גם על עובד קבלן שירות, וזאת בנוסף לעובדי קבלן כוח אדם, מעסיקים ועובדיהם, כפי שהיה עד כה.

 

מתי התיקון יכנס לתוקף?

התיקון ייכנס לתוקף ביום 26.1.2025.    

 

כיצד יש לפעול עד לכניסת התיקון לתוקף?

עד לכניסת התיקון לתוקף וכל עוד לא ייקבעו תקנות המורות כיצד יש להתנהל ביחס לעובדי קבלני שירותים, יחולו הוראות החוק והתקנות הרלוונטיות לעובדי קבלני כוח אדם כפי שהן קיימות גם כיום, בשינויים המחייבים.

 

כיצד יש לנהוג במקרה שהוגשה תלונה הרלוונטית לעובד קבלן או עובד קבלן שירות או במקרה  בו התקבל מידע בדבר אירוע שעלול לעלות כדי הטרדה מינית?

במקרה זה, כאמור, יש לברר את האירוע בדומה לאופן בו מתבררות תלונות הרלוונטיות לעובדי קבלן כוח אדם. התלונה בקשר לכך יכולה להיות מוגשת לאחראי מטעם כוח האדם או מטעם המעסיק. במקרה בו מוגשת תלונה לאחראי מטעם קבלן כוח האדם, רשאי אותו אחראי להעביר את הטיפול בבירור התלונה לאחראי מטעם המעסיק, תוך מתן הודעה בכתב על העברת הטיפול למתלונן.

 

חשוב לזכור: החוק למניעת הטרדה מינית כולל חובות מיוחדות על המעסיק. אחת החובות היא מינוי אחראי (ורצוי אחראית) לשם קבלת תלונות בדבר הטרדה מינית, קיום בירור בתלונות כאמור, מתן ייעוץ והדרכה ועוד.

 

 ***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה ושות' עומדת לרשותכם לייעוץ בנושא זה ובליווי הליכי בירור לפי חוק למניעת הטרדה מינית בפרט. ליאור גירשביץ הוא עו"ד במחלקה.

תגיות: חוק למניעת הטרדה מינית | עובדי קבלן