© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

Together is powerful

תיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד: המלצות חדשות (2.0)

בראשון ביוני 2022 חל המועד הראשון ליישום התיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, המחייב מעסיקים להם מעל 518 עובדים, או מעסיקים שהם חברות ציבוריות (כהגדרתן בתיקון), לערוך ולפרסם דוחות בדבר פערי השכר בין גברים לנשים בארגון.

 

לקראת מועד הדיווח הקרוב, 1 ביוני 2023, פרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה המלצות מעודכנות בדבר יישום התיקון לחוק. במסגרת המלצות אלה, הבהירה הנציבות נושאים מסוימים, והוסיפה התייחסויות חדשות לפרסום הדוחות.

 

ההמלצות

 

נזכיר, כי מדובר בהמלצות בלבד, שאין להן מעמד משפטי מחייב. אולם, במקרים בהם יוגשו תביעות או ייפתחו הליכים משפטיים הנוגעים לפערי שכר בין גברים לנשים בארגון, ההמלצות ויישומן בפועל עשויים לשמש בסיס לפרשנות שיפוטית של הוראות חוק שכר שווה לעובדת ולעובד.

 

עיקר החידוש בהמלצות הנציבות הוא הצעה לעריכת תוכנית מעשית ליישום תהליך הדרגתי ומותאם לצמצום פערי השכר בארגון – ככל שפערים שכאלה יתגלו אגב עריכת הדוחות.

 

במקרה כזה, לגישת הנציבות, על המעסיק מוטלת האחריות לפעול לצמצום פערי השכר המגדריים באמצעות מיפוי וניתוח הממצאים שהתגלו וסיבותיהם.

 

הנציבות המליצה למעסיקים שמתגלים אצלם פערי שכר לפעול למינוי צוות יישום, הכולל את נציגי ההנהלה הבכירה וכוח אדם בארגון, לשם הכנה וקביעת תוכנית עבודה רב שנתית מתוקצבת, הכוללת יעדים מדידים לקידום שכר שווה ולצמצום הפערים.

 

חידוש נוסף בהמלצות הנציבות הוא להציג בנפרד חלוקה לאחוזים של העובדים והעובדות המשתייכים ל-20% המשתכרים הגבוהים ביותר (ברוטו), בפילוח מגדרי בארגון.

 

חשוב לזכור, כי על אף המלצות הנציבות, יש למעסיק שיקול דעת רחב, הנובע מלשון החוק, בדבר האופן בו יש לערוך את החלוקה בין קבוצות בארגון. יחד עם זאת, ראוי לשקול את המלצות הנציבות בעניין זה לגופו של עניין ומעסיק. 

 

לעדכון הנציבות בנושא זה נא לחצו כאן.

 

***

 

מחלקת דיני עבודה בברנע ג'פה לנדה תשמח לעמוד לרשותכם ביצירת הדיווח, ובסוגיות דיני עבודה נוספות.

 

עו"ד נטע ברומברג היא ראש מחלקת דיני עבודה במשרד.

 

ליאור גירשביץ הוא עו"ד במחלקה.

תגיות: שוויון מגדרי | שכר שווה