בית · עדכוני לקוחות · תחרות והגבלים עסקיים
ההחלטה התקדימית של בית המשפט בעניין אביעד תעשיות בטון נגד יצרנית המלט נשר קובעת: נשר הפרה את הוראות חוק התחרות הכלכלית כאשר העניקה ללקוחותיה הגדולים הנחות גבוהות משמעותית מאלה שניתנו ללקוחותיה הקטנים ופגעה בתחרות.
הממונה על התחרות פרסמה להערות הציבור צו מוסכם הקובע כי החברות מזרע וזילבר ישלמו יחד 1.5 מיליון ₪ לקופת המדינה, בשל הפרת חוק התחרות על ידי העברה של מידע עסקי רגיש במהלך מו"מ על עסקה.
התשלום הגבוה חוסך ממטא קביעה רשמית של הרשות כי הפרה את חוק התחרות כשלא דיווחה על מיזוג, ומהווה "תמרור אזהרה" לתאגידים בינלאומיים אחרים, שאולי אינם מכירים די הצורך לדווח על מיזוג בשל קיומו של מונופולין.
בשבוע האחרון פרסמה הממונה על התחרות מספר הודעות מיוחדות על רקע המצב הביטחוני השורר במדינה, במטרה להקל על גורמים עסקיים בשעת חירום זו.
התבטאויות פומביות של חברות ציבוריות עשויות לחשוף אותן לחקירות או סנקציות של רשות התחרות. המתח בין חובת הדיווח לרצון לשמור על שוק תחרותי ייפתר רק באמצעות הנחיות ברורות של הרגולטורים.
לשיטת הממונה על התחרות, תניות שליליות (Negative Covenants) שנכללו בהסכם המיזוג בין שטראוס למשק ויילר העלו חשש לפגיעה בתחרות, והצדדים החלו בביצוע המיזוג לפני קבלת אישור.
החלטה דרמטית חדשה התקבלה במסגרת התיקון לחוק התחרות הכלכלית, עוסקת באיסור פגיעה ביבוא מקביל. התיקון החדש מטיל איסורים שונים על יבואן ישיר, בלא קשר למעמדו בשוק הרלוונטי.
כחלק משורת צעדי מאבק ביוקר המחיה, הממונה על התחרות נוקטת לראשונה בצעדי אכיפה רוחביים בגין הפרת חוק המזון בידי ספקי מזון גדולים. בין היתר אוסר חוק המזון על הסדרים מסחריים שונים בין ספקי מזון לבין קמעונאים, שעלולים לחסום תחרות מצד ספקים או קמעונאים קטנים.
זו אינה החלטה ראשונה בדבר הטלת עיצומים על מי שנמנע מלהשיב כיאות לדרישות מידע מאת הממונה. אולם מדובר בסכום הגבוה ביותר שיוטל אי-פעם בגין הפרה כזו, הקרוב לעיצום המירבי שרשאית הממונה להטיל בגין ההפרה.
פסק הדין שנתן בית המשפט העליון לאחרונה, בקשר עם תובענה ייצוגית שהוגשה כנגד תנובה בעניין תמחור מופרז ובלתי הוגן של גבינת קוטג', מלמד על כך שלמרות התהודה לה זכה פסק הדין בעניין קוקה קולה, בתי המשפט לא יקבלו תובענות כאלה, אלא במקרים חריגים ביותר.
רשות התחרות מחמירה מדיניותה כלפי הכתבת מחיר אנכית (RPM) ומגבירה את האכיפה במישור זה, וזאת על מנת להגביר את התחרותיות בשוק.
הממשלה ממשיכה לתקן את חוק התחרות מתוך כוונה לרסן את יוקר המחייה. על הכוונת: יבואנים ישירים, שעם קבלת התיקונים יעמדו תחת ביקורת קפדנית. לתקנות החדשות צפויות להיות השלכות על התקשרויות מסחריות בין היבואן הישיר לבין גורמים כגון היצרן בחו"ל או הקמעונאי בישראל.
משרד האוצר ורשות התחרות מקדמים במסגרת חוק ההסדרים מגבלות משמעותיות על יבואנים וספקים של מותגים גדולים, במטרה לצמצם את הריכוזיות ולהגביר את התחרות בשוק המזון והטואלטיקה בישראל.
לגישת רשות התחרות, סמכותה לדרוש נתונים ומידע אינה מוגבלת לחברות ישראליות, וגם חברות זרות ללא זיקה לישראל כפופות לסמכות זו ולקנסות בגין הפרת החובה.
בתי המשפט המחוזיים כבר הכירו באפשרות לתבוע מונופול בגין גביית מחיר מופרז בלתי הוגן, אולם, הכרת בית המשפט העליון בעילת תביעה זו סותמת על הגולל על טענות אפשריות של נתבעים כי יש להתנגד לעצם קיומה.
פסיקה חדשה של בית המשפט העליון משנה פסיקה קודמת וקובעת כי אין מקום לגישה הפוטרת מכתב אישום מי שעבר עבירה פלילית, על בסיס העובדה שעורך הדין לא התריע על כך שהפעולה היא פלילית.
הרקע להצעה, על פי מחבריה, הוא ההתייקרויות במשק, והריכוזיות וריבוי המונופולים המאפיינים את המשק הישראלי. החידוש הדרמטי בהצעה הוא שמרגע אישורה, מונופולים – גם אם אינם מוכרזים – יהיו חייבים לפרסם לציבור את דוחותיהם הכספיים, גם אם אינם חברות מדווחות.
המתכונת החדשה מבשרת צמצום בהיקף העסקאות החייבות בדיווח והכבדה ניכרת על צדדים לעסקאות החייבות בדיווח, גם במיזוגים שאינם מעלים כל חשש תחרותי.
פרסום טיוטת גילוי הדעת החדש בא על רקע תיקון פטור הסוג להסדרים שאינם אופקיים לפני מספר חודשים. בעקבות אותו תיקון יכולים כיום לחסות תחת הפטור גם הסדרים הכוללים כבילות מחיר. בין אותם הסדרים נמצא גם הסדרי הכתבת מחיר אנכית (Resale Price Maintenance – RPM). מדובר בהסדרים שבמסגרתם ספק טובין מכתיב לגורם הנמצא בשלב עוקב בשרשרת האספקה – מפיץ או קמעונאי – את מחיר המכירה של הטובין.